مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

قانون چیست؟

 

قانون چیست؟                        

  قانون درلغت به معنی مقیاس بوده دراصطلاح حقوقی تمام مقرراتی راگویند که ازطرف دولت ویایک گروه باصلاحیت تصویب ودربین مردم یک جامعه مورد اجراقرارمی گیرد.

 

قوانینی که درکشورما وجود دارد ودرآن روی حقوق زنان صحبت گردیده است عبارت اند ازقانون ساسی،قانون مدنی وسایرقوانینی است که درزمینه حقوق زنان مسایلی را مطرح نموده اند ومنظورازقوانین بین المللی قواننی است که بگونه مشخص دررابطه به حقوق وآزادیها وکارکردهای بشربویژه زنان ازجانب سازمان ملل متحد ارایه گردیده اند.

نخست میپردازیم به چگونه گی حقوق زنان درقوانین کشور:

قانون اساسی افغانستان که در12فصل و62 ماده میباشد در5دلو1382  توشیح گرید.دراین قانون که مردم افغانستان (اعم اززن ومرد) به نام اتباع (شهروندان)خوانده شده اند نزداین قانون ازنظرحقوق ووجایب شان برابرویک سان اند.ودرتمام عرصه ها همه یک سان مکلفیت ومسوولیت دارند.

 چنانچه که درمادۀ بیست و دوم قانون اساسی درمورد برابری اتباع کشورمی خوانیم:

     -هر نوع تبعیض و امتیاز بـــین اتباع افغانســـتان ممنوع اســت. اتباع افغانستان، اعم از زن و مرد، در برابر قانون دارای حقوق و وجایب مساوی می باشند.

ودربند اول ماده سی وسوم قانون اساسی درمورد حقوق سیاسی شهروندان کشور(اعم اززن ومرد)چنین آمده است:

- اتباع افغانستان حق انتخاب کردن وانتخاب شدن را دارامیباشد.

ودرماده سی وچهارم نیزدرمورد آزادی بیان شهروندان که شامل زن ومرد می گردد دربند نخست این ماده چنین آمده است: آزادی بیان ازتعرض مصون است.هرافغان حق دارد فکرخود را به وسیله گفتار،نوشته تصویر ویا وسایل دیگربا رعایت احکام مندرج این قانون اساسی اظهارنماید.

نظرات 2 + ارسال نظر

سلام دوست من
چقدم که ماها به قانون احترام میذاریم؟!!!!
به روزم با مونالیزای شمال اروپا و منتظر حضور شما.

الهام 1387/12/12 ساعت 07:38 ب.ظ http://www.rayeganet.com

با سلام
شما دوست عزیز می توانید با مراجعه به سایت رایگانت ، سایت یا وبلاگ خود را به صورت کاملاً رایگان و بدون هیچگونه شرطی ، مانند تبادل لینک یا عضویت تبلیغ کنید.
ضمناً تبلیغات شما می تواند به صورت متنی یا به صورت لوگو و بنر باشد.
همچنین با عضویت در رایگانت می توانید از شمارنده های زیبای رایگانت به صورت رایگان استفاده کنید.
لازم به ذکر است که تبلیغات شما علاوه بر نمایش در سایت رایگانت در سایر سایت ها و وبلاگ های عضو رایگانت نیز نمایش داده می شوند
در رایگانت همچنین می توانید از تعداد زیادی کتاب و نرم افزار رایگان استفاده کنید و در صورت تمایل کتاب ها و نرم افزارهای خود را نیز به رایگانت اضافه کنید تا دیگران نیز از آنها استفاده کنند
حتماً تبلیغات در رایگانت را امتحان کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد