مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

هنر

استعداد فردی و غرائز طبیعی و قوۀ تخیل افراد، باعث براوز عواملی گردیده اند که اصطلاحاً (هنر) نامیده می شوند. البته باید دانست که شرایط اقلیمی و طبیعی و عامل توارث، از جمله  عواملی هستند که در زمانها و مکانهای مختلف ، هنر از آنها متاثر گردیده است. بنابراین باید گفت که پیدایش هنر در دورانها و جوامع مختلف با هم متفاوت بوده و هست.

آثار هنری معمولاً به وسیلۀ دو حس بینائی و شنوائی درک می شود و در یک تقسیم بندی کلی، هنر را به انواع ذیل تقسیم کرده اند:

1-      معماری (آرشیتکت)

2-      مجسمه سازی (اعم از حجاری، سفالگری، شیشه گری و پلاستیک)

3-      هنر های ترسیمی مانند (نقاشی، خطاطی)

4-      ادبیات (شعر و نثر)

5-      موسیقی (صدا، آهنگ،نغمه)

6-      رقص

7-      سینما

سینما

باید گفت صنعت تکامل یافتۀ  هنر عکاسی (فوتوگرافی) است. اصطلاح فوتوگرافی اول بار توسط سرجان هرشل منجم انگلیسی پسر ویلیام هرشل معروف به کار برده شد و پس از آن این کلمه برای عکاسی به تدریج مقبولیت عام یافت.

ادامه مطلب ...

ولایت سرپل

ولایت سرپل در جنوب ولایت بلخ  و جوزجان و در شرق ولایت فاریاب موقعیت داشته، جنوب آن با ولایت غور و بامیان شرق آن با ولایت سمنگان پیوست است.

اساساً این شهر در قرن نهم هجری در محل فغلی آن بنا شده است.

این شهر بدین نام در اسناد تاریخی و وقفنامۀ ذکر شده است که در قرن یازدهم هجری از جانب شاهان استرخانی ماورالنهر به متولیان مزار حضرت یحیی بن زید رض داده شده است.

بعضی از مورخان سرپل را به صورت (راس القنطه) گفته اند. که همان معنی دارد.

نام کهنتر این شهر عبارت از انبار و انبیر است، یعقوبی در نیمه دوم قرن سوم هجری انبار را از جمله شهر های جوزجان و قصبه (پایتخت) آن ولایت میداند. اصطخری و ابن حوقل(قرن چهارم هجری) نیز انبار را پایتخت جوزجان و مقام شاهان آل فریغون میدانند، همچنان یاقوت همری(متوفای قرن هفتم هجری) انبار را قصبه ولایت جوزجان شمرده گفته است که از مرو الرود بزرگتر است، آب جاری، باغ ها ،  و تاکستانها فراوان دارد و به فاصله یکروزه راه در جنوب شبورقان واقع است و در جای دیگر آن را به شکل انبیر نگاشته مقتل امام یخیی بن زید بن علی بن الحسین بن علی کرم الله وجهه میداند ، غیار ضمن شرح احوال ابومسلم خراسانی مینویسد که وی در قریه سفیدیچ (سپید دژ) از مصافات شهر انبار پایه دنیا نهاده است و صدقی هم در مقاله یی انبار جوزجان را مرکز اداره ابومسلم خراسانی دانسته است.

گرچه از انبار فعلاً نامی در اعلام جغرافیایی دیده نمیشود ، اما بنابر قول مولف حدودالعالم (قرن چهارم ) انبار شهری بوده است آبادان و جای بازرگانان و بارگه بلخ بردامن کوه، چنین پنداشته میشود مه شهر انبار بر امنه کوه در چند کلیومتری شهر سرپل در محل کنونی کهنه بازار موقعیت داشته است: لسترنج در اراضی خلافت شرقیه، هم سرپل را یکی از شهر های مهم علیای رود شبرغان و با انبار کهن یکی دانسته است.

منشا و رشد حکومت:

کشف منشا تاسیسات اجتماعی و به خصوص حکومت کار دشواری بوده. با خود این بشر دست یافتن به منع و منشاء آن تلاش های زیاد نموده و نظریات مختلفی را در باره ایراد نمودند که قرار ذیل است:

1 – برخی از جامعه شناسان اولیه تایید میکنند حکومت نیز مانند کلیه تاسیسات دیگر از سازمان کوچک و بسیار ساده ای آغاز گردیده است و سپس از چند مرحله گذشته تا به حد املای پرورش کنونی رسیده است که یکی از جامعه شناسان معروف انگلیسی « والترباگهوت» در کتاب خود به نام " طبیعت و سیاست" تایید می کند که دولت از سه مرحله مشخص که مطابق با سه مرحله از تحول اجتماعی گذشته است:

الف: عصر تثبیت آداب رسوم که حکومت در حقیقت وجود خارجی نداشت.

ب: عصر کشمکش بین گروه های مختلف با سنن و رسوم متفاوت که منتهی به تسلط برخی از دسته های دیگر و آغاز تشکیل حکومت گردید.

ج: عصر مباحثه که حکومت بر اثر ....

ادامه مطلب ...

آیا میدانستید؟

آیا میدانستید : فیل در یک شبانه روز سه و نیم ساعت میخوابد

آیا میدانستید : 1.7 ملیون نوع مختلف پرنده در جهان کشف شده

آیا میدانستید : تخم شتر مرغ یکنیم کیلو وزن دارد

آیا میدانستید : جاذبه خورشید تا هفتاد و پنج ملیارد کیلو متر اثر دارد و هر گز صفر نمیشود

آیا میدانستید : قدیمی ترین سلسله پادشاهی که برمسند قدرت باقی مانده پادشاهی جاپان میباشد که از هزار پنجصد سال پیش بر مسند قدرت بودند و در حال حاضر یکصد و بیست و پنجمین پادشاه   از همان خاندان بر مسند قدرت می باشد. 

اگر دیگر آیا میدانستید داشتید با ما در میان بگذارید

امنیت

 

 

امنیت به عنوان زندگی مطمئن و آرام و بدون دغدغه در اولویت کاری دولتها قرار دارد و این مقوله مفهوم ثابتی ندارد؛ بدین دلیل گفته شده است که مفهوم امنیت در معانی زیر به کار می رود.

1-      حفظ تمامیت ارضی، حفظ جان مردم، بقا و استواری نظام اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی و حاکمیت کشور؛

2-      حفظ منابع حیاتی کشور؛

3-      فقدان تهدید جدی خارجی نسبت به منافع ملی وحیاتی کشور

در واقع مفاهیم بالا تبیین کنندۀ کارکرد امنیت می باشد نه مفهوم امنیت؛ بدینسان تعریف را این گونه می شود بیان نمود.

امنیت عبارت است از فضا و شرایطی که در آن شهروندان کشور احساس آرامش نموده؛ آنچه را که حق و قانونمند می دانند، در پرتوی قانون حاکم بر جامعه بدون هیچگونه نگرانی انجام دهند.

امنیت که تضمین کنندۀ حیات سالم توام با آزادی و رعایت حقوق دیگران تعریف می شود، در جامعه نوپای افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و در صورت فقدان و نبود آن جامعه به هرج و مرج دچار می شود و هیچ گونه ثبات و پایداری در عرصه های مختلف جامعه به وجود نخواهد آمد.

اندرز ها از مخزن الاسرار

رنج مشو راحت رنجور باش! 

راحت مردم طلب آزار چیست؟ 

دیده زعیب دگران کن فراز   

درهمه چیزی هنر وعیب هست                                   

 عیب مبین تا هنر آری بدست

خاک شد آنکس که در این خاک زیست                         خاک چی داند که در این خاک کیست

هرورقی چهره آزاده ایست                                           هر قدمی فرق ملک زاده ایست

تا نکنی جای قدم استوار                                             پای منه در طلب هیچ کار

در همه کاری که در آئی نخست                                    رخنهء بیرون شدنش کن درست

دشمن دانا که پی جان بود                                          بهتر از آن دوست که نادان بود

عمر بخشنودی دل ها گذار                                          تا زتو خوشنود شود کردگار

درد ستانی کن ودرمان دهی                                        تات رسانند بفرماندهی

گرم شو از مهر وزکین سرد باش                                    چون مه و خورشید جوانمرد باش

هر که به نیکی عمل آغاز کرد                                        نیکی او روی بد وباز کرد

نیست مبارک ستم انگیختن                                         آب خود و خون کسان ریختن

هرکه درین خانه شبی داد کرد                                       خانهء فردای خود آباد کرد

گرنفسی نفس بفرمان تست                                        کفش بیاور که بهشت آن تست

دست وفا در کمر عهد کن                                             تا نشوی عهد شکن جهد کن

(مخزن الاسرار نظامی گنجوی)

سفارت Embassy

سفارت به نماینده گی عالی سیاسی کشور در کشور دیگر و به محل اقامت رسمی و دفاتر سفیر آن مملکت اطلاق میشود. سفارت پس از کنسولگری بوجود آمده است و سابقه پیدایش آن نیز بدین ترتیب بوده است که بعد از هر جنگی کشور های متخاصم اشخاصی را جهت مذاکره مأمور می کردند. این مأمورین کم کم مأموریت می یافتند تا راه حل های جهت احتزاز از جنگ پیدا کنند. برای این که نماینده گان بتوانند وظایف مشکل و حساس و خطرناک خود را به نحو شایسته ای، در کمال آزادی و بدون هیچ مانعی انجام دهند، مسئله مصئونیت آنها پیش آمد در روابط سیاسی عصر حاضر، حق سفارت در حقوق بین الملل از خصایص دول مستقل و آزاد است بنا براین دولت های ناقص الاستقلال و تحت الحمایه نمی توانند از حق سفارت کامل برخوردار باشد. به طور کلی می توان گفت « حق سفارت متعدی» بهره مند نیستند، بدین معنی که میتوانند نماینده گان سیاسی سایر دول را بپذیرد، ولی حق اعزام نماینده سیاسی به دول دیگر را ندارند. در صورتی که دول مستقل و آزاد حق سفارت متعدی دارند، یعنی هم می توانند به سایر دولت ها نماینده سیاسی اعزام کنند و هم این که نماینده سیاسی سایر کشور ها را بپذیرند. حق سفارت حقی است مسلم و هر دولتی ناگزیر به پذیرش نماینده گان سیاسی دولی است که آنها را به رسمیت شناخته است. هر گاه دولتی بدون این که با دولتی در جنگ بوده و یا با آن قطع رابطه سیاسی کرده باشد، از قبول نماینده گان سیاسی آن امتناع ورزد ، ، از لحاظ حقوق بین الملل به حق دولت دیگر تجاوز کرده است. ماده اول قرارداد لاهاوان که در سال 1928 به امضأ رسید، در باره حق سفارت مقرر می دارد « دولت ها حق دارند نماینده گان سیاسی به کشور یکدیگر اعزام دارند» اولین سفارت دائمی را ریشیلیو صدر اعظم لوئی سیزدهم برقرار کرد و سایر دول نیز از این قاعده پیروی کردند. بنابراین می توان گفت که سفارت دائمی در اواخر قرن هفدهم در دنیا بر قرار شده است.

تلفن چگونه اختراع شد؟

واژه تلفن مرکب از دو کلمه است : تله به معنای دور و فون به معنای صدا و صوت تلفن و سیله ای است که ما را قادر می سازد با دوستان و خویشاوندانی که هزاران کیلو متر از ما فاصله دارند ، صحبت کنیم . در دنیای کنونی تلفن به صورت یکی از ضروریات زندگی در آمده است . از تلفن در تجارت خانه ها ، ادارات ، منازل و کارخانه ها استفاده میشود .

ادامه مطلب ...

ادیسون قهرمان مخترعین

 

پند بزرگ این مردی که بیش از هزار اختراع کوچک و بزرگ داشت این بود : « کوشش و آزمون » این پند حکمت آمیز که او را شهره جهان کرد، برای مردم سرمشق زنده گی است، توماس ادیسون از آن شخصیتها آمریکائی است که پیش همه جهانیان عزیز و محترم است. او به سال 1847 در شهر میلان «اوهایو» به دنیا آمد و در کودکی با پدرش به شهر میشینگان کوچید ، در آن جا خبر نگار روزنامه ای شد و سپس خود مستقلاً دست به انتشار روزنامه ای زد، همه سازمان این روزنامه در یک موتر لاری جای داشت و این لاری هم آزمایشگاه و هم چاپخانه و هم اداره روزنامه اش بود. در این کارگاه متحرک بود که نیروی برق نظرش را جلب کرد و او را به آزمایش و تحقیق وا داشت. چون تلگراف به وجود آمد، همه همت خود را به فراگرفتن آن مصروف داشت تا آن جا که در این کار به مهارت رسید. ولی در اینجا نایستاد و بکاوش پرداخت تا دستگاهی اختراع کرد که بی واسطه کارگر، اخبار را باسیم دومی به طرف برساند چندی بعد اخبار را با چهار سیم ارسال می داشت و ضمناً در پی ارتباط تلگرافی با ترنهای متحرک برآمد.

به سال 1886 کار خانه و آزمایشگاهی در منزل خود بر پا داشت که بعد ها مشهور شد، در آنجا چهل و پنج سال باقی عمر را به کار تفکر و اختراع پرداخت تا انجا که کمتر وقت برای خورد و خواب می یافت. فونوگراف و میکروفون و میموگراف از اختراعات مفید او است که در آسان کردن زنده گی آدمی اثر فراوان داشته، اما بر تر از همه اختراعاتش چراغ برق است که سالها بر سر آن رنج فراوان کشید و با همه دشواری هائی که پیش آمد، دست از طلب و تکاپو برنداشت. آخرالامر درخت کوشش او ببار آمد و به جهان روشنائی بخشید. کینه توسکوب از ابداعات اوست که از نتایج آن سینما به وجود آمد، و با ترکیب فونوگرافش با فیلم، سینمای صدادار ایجاد شد ، هم او لاستیک مصنوعی درست کرد که امروزه رواج فراوان دارد.

این مخترع بزرگ از ناشنوائی در زحمت بود و در کارش نابسامانی هم پدید می آورد اما خودش شکوه نمی کرد و برای ارضای خود می گفت: این خاموشی به من جمعیت خاطر می بخشد. ادیسون دوبار ازدواج کرد و پنج فرزند به وجود آورد که یکی از آنان حکمران نیوجرسی شد. این پدر اختراع و روشنائی بخش جهانیان، خود در اکتبر 1931 در تاریکی ابدی فرو رفت.