مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

ارزش های انسان

انسان نه تنها از نظر ساختمان ظاهری (احسن مخلوقات ) است بکه ارزشهای ویژه و به خصوص در انسان وجود دارد که آنها در سایر موجودات عالم نمیتوان سراغ کرد:

1- خلافت انسان در روی زمین (انسان خلیفۀ خدا در زمین است)

2- ظرفیت علمی انسان: ظرفیت علمی انسان بزرگترین ظرفیت هاست که یک مخلوق ممکن است داشته باشد خداوند با آموختن (اسما) او را به همه حقایق آشنا ساخت.

3- انسان خدا را ملجا و مبدا میداند: به خدای خویش در عمق وجدان خویش آگاهی دارد، همۀ انکار ها و تردید ها ، بیماریها و انحراف هایی است سرشت انسان.

4- انسان دارای عناصر ملکوتی است: در سرشت انسان علاوه بر عناصر مادی که در جماد و گیاه و حیوان وجود دارد، عنصر ملکوتی و الهی وجود دارد ، انسان ترکیبی است از طبیعت و ماوراء الطبیعت ، از ماده و معنی، از جسم و جان.

5- آفرینش انسان ، آفرینش حساب شده است: آفرینش انسان ، آفرینش تصادفی نیست، انسان موجودیست که خداوند او را برگزید و او را هدایت کرد.

6- او شخصیت مستقل و آزاد دارد، امانتدار خداست، رسالت و مسوولیت دارد، از او خواسته شده است، با کار و ابتکار خود زمین را آباد سازد و با انتخاب خود یکی از دو راه سعادت و شقاوت را اختیار کند.

7-انسان از یک کرامت ذاتی و شرافت ذاتی برخوردار است:

خداوند او را از بسیاری مخلوقات خویش برتری داده است. او آنگاه خویشتن واقعی خود را درک و احساس میکند که این کرامت و شرافت را در خود درک کند و خود را برتر از پستی ها، دنائتها و اسارت ها و شهوترانی ها بشمارد.

8- انسان دراک است: انسان از وجدان اخلاقی برخوردار است، به حکم الهامی فطری ، زشت و زیبا را درک میکند.

9- او جز با یاد خدا با چیز دیگر آرام نمیگیرد:

خواستهای او بی نهایت است، به هر چیز برسد از آن سیر و دل زده میشود ، مگر آنکه به ذات بی حد و نهایت (خداوند ج) بپیوندد.

10- نعمت های زمین برای انسان آفریده شده است.

11- انسان موجودیست که برای پرستیدن خدای خویش آفریده شده است.

12- انسان تنها برای مسایل مادی کار نمیکند.

13- انسان موجود زیبایی پسند است.

14-انسان دارای روح تقدیس و پرستش است.

15- انسان موجود تواناست

16- انسان موجود آگاهست.

نظرات 1 + ارسال نظر
خلوت دل 1388/01/18 ساعت 10:15 ق.ظ http://khalvated.blogsky.com

پاک و ساده باش تا خدا از آن تو شود. از تمام فریبکاریها، زیرکیها، دانشها و تمام چیزهایی که به تو توهم می بخشد دست بشوی. با قلبی که در بهت و شگفتی است بسوی خدا حرکت کن تا آنگاه پیروزی تو ناگزیر شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد