مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

انواع خبر از لحاظ حجم

انواع خبر از لحاظ حجم و یا طول آن به چهار بخش تقسیم شده است که عبارتند از خبر خلاصه ، خبر کوتاه ، خبر طویل و خبر تاریخوار میباشد.

الف     :        خبر خلاصه ( Brief News )

خبر خلاصه خبری میباشد مختصر که معمولاً از سه سطر عادی تجاوز نمیکند، بنابران این گونه خبر را به نام سه سطری هم یاد کرده اند. خصوصیت مهم آن نداشتن عنوان میباشد. هنگام نشر این گونه خبر در صفحه:

v   در آغاز خبر خلاصه به جای عنوان ستاره ها و یا خط کش می گذارند تا از دیگر سطر های متن فرق و جدا شود.

v   این خبر ها طوری نوشته می شود که سه یا چهار کلمۀ اول آن هدف کلی خبر را باز گوید و باید به حروف برجسته  چاپ شود.

v   بقیه کلمه های خبر را طوری ترتیب میدهند که کلمه های مبهم آن نسبت به کلمه های غیر مبهم مقدم باشند.

v   کلمه ها و جمله های آنرا باید کوتاه و روان انتخاب کرد.

 

مثلاً :

5 کیلو گرام مواد مخدر که به صورت ماهرانه در یک بکس دیپلومات جا به جا شده بود ، امروز توسط موظفان امنیتی میدان هوایی کابل گرفتار شد.

 

ب       :        خبر کوتاه (Short News )

خبریست که از 15 تا 20 سطر طول داشته و نسبت به خبر خلاصه مفصل تر میباشد. خبر کوتاه دارای عنوان است و دارای سطر ، مرجع و تاریخ هم میباشد . این خبر مانند یک خبر تلفونی و یا تلگرافی بوده و بدون تصرف به چاپ می رسد.

 

مثلاً :

کابل 22 حمل ، (ب) ادارۀ اطفاییۀ پل چرخی صبح امروز حریق گردید.

پس از آتش سوزی شعله های آتش از تمام اداره زبانه میکشید ولی موظفان پس از 15 دقیقه آتش را خاموش کردند . هنوز از علت حریق و میزان دقیق خسارات وارده اطلاعات به دست نیامده ، ولی گفته میشود که غالباً حریق در اثر اصابت یک راکت از راه دور صورت گرفته است.

 

 

 

ج       :        خبر طویل (Long News )

فرق میان خبر طویل و خبر های نوع گذشته در انست که در خبر طویل به علاوۀ مطالب تازه، موضوعات توضیحی و تشریحی و تکمیلی نیز گنجانیده میشود . این گونه خبر را دانشمندان ژورنالیزم به نام توضیحی (interpretative ) هم یاد میکنند . مطالب توضیحی را خبرنگاران معمولاً از لای دوسیه های دفاتر آرشیف ، از مصاحبه ها و از منابع کتب به دست می آورند و در آن اضافه میکنند. باید گفته شود که مطالب توضیحی معمولاً خبر را ژرف و غنا میبخشد و تمام این گونه مطالب ارتباط ژرف با خبر و موضوعات آن داشته میباشد. خبر طویل معمولاً از 80 تا 90 ستون سطر میباشد و توضیحات مزید در آن آرمان و نیاز گیرنده گان را به وجه احسن به سر می رساند.

 

د        :        خبر تاریخوار( Chronology )

این گونه خبر معمولاً به ترتیب وقوع عناصر خبری تحریر میگردد. به عبارت دیگر نویسنده خبر را از جایی به نوشتن مینشیند که آغاز واقعه میباشد. پس از آن به ترتیب وقوع عناصر واقعه نوشتۀ خود را ادامه میدهد تا آنجا که خبر خاتمه یابد.

سبک نوشتن این گونه خبر با نحوۀ جریان و شکل وقوع حادثه ارتباط داشته میباشد . هر فکر و نظری که در خبر میاید باید روشن و واضح تحریر گردد شکل و محتوای خبر، کلمه ها ، فقره ها و جمله های آن همه روابط ژرف و نا گستنی با هم داشته میباشد. طول این خبر مربوط است به مواد و مطالب دست داشته. اما در هر حال از 80 تا 90 ستون سطر طول آن کم نمی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد