مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

ترمنالوژی علم اقتصاد

   ترمنالوژی هر علم  اساس آنرا تشکیل میدهد، بناءً  تحت عنوان ترمنالوژی اقتصاد سعی در جهت تبیین اصطلاحات مهم علم اقتصاد میگردد تا در جهت درک و تحلیل بهتر مفاهیم و موضوعات علم اقتصاد کمک نمائید. اینک بعضی اصطلاحات معمول علم اقتصاد ذیلاً نگاشته میشود:

قلت : منظور از قلت در علم اقتصاد این است که هر چیز را به هر اندازه ای که میخواهیم  نداریم. از نظر اقتصاد دانان قلت ویژگی زندگی انسان ها است که نمی توان از آن فرار کرد.  و موضوع قلت در شکل گیری رفتار مادی انسان ها مؤثر است.  

 

انتخاب : انسان ها نیاز و تمایل به مصرف مجموعه از کالا و خدمات دارند. خواسته های انسان ها نامحدود ، متعدد و متنوع هستند. اما چون در تأمین خواسته ها به قلت یعنی با محدودیت منابع و امکانات روبرو میباشند ، باید از بین خواسته های خود انتخاب کنند.

 

مصارف فرصت : چون اقتصاد دانان نسبت به قلت و انتخاب خیلی حساس هستند ، لذا به مصارف خیلی توجه دارند ، مهمترین نوع مصارف در اقتصاد، مصارف فرصت نامیده میشود. و آن عبارت از فرصتی است که مصرف  میشود تا خدمت ویا کالائی معیینی تولید گردد.  

 

احتیاج : احتیاج فقدان یا قلت از اشیاء است که به آن اشد نیاز داریم . احتیاج اولیه انسان ها : خوراک ، پوشاک و مسکن میباشد.

 

ضرورت : به کالاهایکه بدان اشد نیاز نبوده مگر موجودیت این کالاها در تداوم حیات انسان ها مهم و ضروری میباشد، ضرورت گفته میشود. مانند : ضرورت به ادویه، ضرورت به آموزش و ... .

 

خواهش : خواست های انسانها نامحدود است، زمانیکه احتیاج و ضرورت انسان ها برآورده شد در جستجوی خواهشات میشوند. خواهش معمولاً به اشیاء تجملی و لوکس از قبیل : موتر، تلویزیون، زیورات، کمپیوتر، فرنیچر و غیره  صورت میگیرد.

 

تقاضا : تقاضا عبارت از احتیاج، ضرورت و خواهشی است که توأم با قدرت خرید باشد. تقاضا یک مفهوم اقتصادی است که بوسیله خریداری یک کالای معیین در یک وقت معیین برآورده شده میتواند که بعضاً آنرا بنام تقاضای بازار مینامند.

 

عرضه : پیشکش امتعه و خدمات در یک زمان و مکان معیین با قیمت معیین عرضه نامیده میشود. عرضه نیز مانند تقاضا یک مقوله اقتصادی است و عنصر مهم در عرضه  قیمت تمام شد  کالا و خدمت میباشد.  

 

در بحث ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد