مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

کنترل تولید تلویزیونی

کنترل تولید

اتاق فرمان کنترل تولید، مرکز عملیات خلق یک برنامۀ تلویزیونی است. از این اتاق، که مسلط به استودیو است، کارگردان و اعضای گروه تولید ، منابع تصویری و صوتی برنامه را کنترل کرده مناسبترین را بر می گزینند.

ویژگیهای متداول

·        تعداد قابل توجهی گیرنده های پیش بین، به طور مداوم منابع تصویری ای را که از دوربینها ، تله سینما، دستگاههای پخش تصاویر ویدئو ، دستگاههای نمایش اسلاید، ماهواره ها و ... دریافت می شوند، نشان می دهند.

·

        دستگاه تلفیق یا ترکیب کنندۀ تصاویر، این امکان را به کارگردان می دهد که تصاویر دریافتی را برش دهد ( تدوین کند) ، یا بتدریج محو یا آشکار ، یا با هم تلفیق کند و در نهایت تصویر انتخاب شده را به سوی دستگاه فرستنده یا ضبط هدایت نماید. این دستگاه ( که در واحد های تلویزیونی کشور مان بیشتر آن را میکسر، یا به نام فرانسوی اش ، ملانژور می شناسند- م ) مورد استفادۀ کارگردان یا کارگردان فنی است. نما های انتخاب شده به وسیلۀ کارگردان در یکی از گیرنده های پیش بین که به آن مانیتور اصلی یا اصطلاحاً ((آنتن)) می گویند، به نمایش در آمده ، از آن طریق راهی پخش یا ضبط میشود.

·        نظام مدار بستۀ ارتباط داخلی . مدار های این نظام به کارگردان امکان میدهد که به وسیلۀ گوشیهایی که در اختیار گروه تولید داخل استودیو دریافت گردند، در اختیار آنان بگذارد ( البته برای اعلام مطالب عمومی، یک بلندگو در داخل استودیو وجود دارد. هر چند این گونه مطالب نیز به طور معمول ، به وسیلۀ مدیر صحنه اعلام می شوند).

·        بلند گو های باز شنود. در اتاق فرمان کنترل تولید، به وسیلۀ مدیر صحنه اعلام می شوند).

·        میز صدا. تمامی منابع صدا از قبیل صدا های میکروفنها ، نوارهای صوتی ، دیسکها، نوار های ویدئویی، فیلمها و غیره، روی میز صدا انتخاب ، کنترل یا باهم تلفیق می شود.

·        کنترل سیگنالهای ویدئو . مسئول کنترل تصاویر، دوربینها را از نظر الکترونیک تنظیم و کیفیت تصاویر ویدئویی را که از منابع مختلف می رسد، همسان و همرنگ می سازد.

·        میز نور. نور لازم برای نورپردازی یک برنامه از روی این میز کنترل می شود و شدت نور منابع مختلف نوری باهم متناسب و متوازن می شوند.

·        کانال ویژۀ نوارهای ویدئویی ضبط شده . تصویر و صدای برنامه را میتوان پس از ضبط ، با تجهیزات محلی و در جا های دیگر پخش کرد.

·        کانال تله سینما. در اینجا فیلمهای 16 و 35 میلیمتری به دستگاه تله سینما سپرده می شود .

·        دستگاه اسلاید. دستگاهی ویژه برای پخش تصاویر اسلاید های استاندارد عکاسی؛ این تصاویر را میتوان به طور دیجیتال در بخش حافظۀ تصاویر ساکن الکترونیک دستگاه ذخیره کرد.

·        دستگاه مولد علائم و حروف. نوعی سیستم رایانه ای برای تولید عنواین برنامه است.

·        دستگاه مولد تصاویر گرافیک . نوعی سیستم  رایانه ای برای تولید تصاویر ، گرافیک است مثل نقشه ها ، نمودراها و غیره.

·        دستگاه مولد جلوه های ویژه . این دستگاه انواع مختلف رایشها، تمهیدات بصری و گونه های مختلف زمینه های تصویری را ه به طور مستقیم یا با دگرگون ساختن ماهرانۀ جلوه های تصویری به دست می آیند، تولید میکند ( این بخش قسمت مهمی را میز کنترل استودیو است).

 

طرح اتاق کنترل

بیشتر سازمانهای تلویزیونی ترجیح می دهندبا در نظر گرفتن اتاقهای مجزایی برای کنترل صدای فضای باز و وسیعی را  برای تجهیزات تولید به طور مشترک طراحی نمایند استدیو های بزرگ ممکن است. اتاق های جداگانه ای برای صدا، نور، کنترل تصاویر ویدئویی ، ضبط نوار ویدئویی، تله سینما و غیره در نظر بگیرند  و به جای آن که اعضای گروه تولید برای ارتباط با یکدیگر گوشی به گوش داشته داشند ارتباط جداگانه ای کارگردان با اتاق های مختلف از طریق بلند گو های مجزابر قرار می گردند این در حالی است که نوعی نظام مدار های سیم کشی شدهل خصوصی بین اتاقها  و اتاق فرمان برقرار شده باشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
سینا 1388/02/23 ساعت 02:48 ب.ظ http://13641110.blogfa.com

سلام دوست عزیز.
وب سایتی کاملآ متفاوت!
مطالب جذاب و علمی از دنیای هواپیما تا سونو تراپی و . . .
نقشه جهان و کتابهای الکترونیکی و . . .

301040 1388/02/24 ساعت 01:41 ق.ظ http://301040.blogsky.com

چه قدر فیل کم می خوابه توی ۲۴ ساعت!
فقط ۳ ساعت و نیم!؟
منبع این نکته علمی کجاس؟
http://301040.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد