مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

ضرورت و اهمیت مدیریت

 

         

انسان موجودی است اجتماعی و در زندگی اجتماعی تحت تاثیر طبعیت و فطرت خویش قرار دارد و بخش مهمی از سعادت خویش را در سایه چنین کششی جستجو می کند .یکی از ارکان زندگی اجتماعی مدیریت است ؛زیرا «در اجتماع منافع و مقاصد افراد و سرنوشت اشخاص با یک دیگر ارتباط و اشتراک پیدا می کند و به خاطر هرچه مطلوبتر این ارتباط و پایمال نشدن حقوق ، تعیین وظایف،  معرفی حدود و رعایت حقوق ضرورت دارد تا حق از باطل و راستی از کژی مشخص گردد .        

ادامه مطلب ...

فرهنگ

بین علم و تکنولوژی و تبعات آن، با فرهنگ، تفاوت وجود دارد؛ اینها دو مقوله جداگانه‏اند. اگر چه خود علم هم جزو شاخه‏های فرهنگ است، اما فرهنگ به معنای خاص برای یک ملت، عبارت از ذهنیات، اندیشه‏ها، ایمان‏ها، باورها، سنت‏ها، آداب و ذخیره‏های فکری و ذهنی است که از این جهات، ما نه فقط از دنیای پیشرفته در علم و تکنولوژی، عقب نیستیم، بلکه در بسیاری از جهات، از آنها جلوتر هم هستیم. البته نمی‏خواهیم مبالغه، اغراق‏گویی و مطلق‏گویی کنیم؛ گر چه در یک چیزهایی از همین شاخه‏های فرهنگ، خارجی‏ها و عمدتا اروپایی‏ها، از ما جلوتر هستند.

بخش عمده فرهنگ،

ادامه مطلب ...

آموزش مدام العمر

آموزش مدام العمر فردی که به سطح سواد به سطح مکتب یا دانشگاهی دست می یابد، در ارتباطات متقابل برای تمام دوران زندگی به روی او باز می شود.(ویس1999) آموزش مادام العمر را بعنوان ترکیبی از مهارتها و نگرشهایی که باعث تغییر می شوند تعریف می نماید.این نوع فراگیری که ذهن افراد مسن تر را آماده تر و مجرب می نماید، از هر زمان دیگری مورد نیاز تر است.
در این عصر اطلاعات و تکنولوژی، اعضا مسن تر جامعه بین نیروهای مکمل و دوگانه بازنشستگی و آموزش جدید قرار گرفته اند.(اوربان و اوربان2003) جوامع از نظر مبادلات اطلاعاتی و مالی جهانی تر شده اند.جهانی شدن منحصر به جوامع ازنظر قابلیتهای اقتصادی قوی یا آنهایی که سیستم های اطلاعاتی کارآمد تری دارند نمی شود. تمام جوامع در تمام کشورها با اثرات جهانی شدن در جریانات مالی و اقتصادی، اطلاعاتی و نیازهای فراساختاری مواجه می شوند. برای اینکه با نکنولوژی امروزه آشنا و همراستا بود باید بصورت کارآمدتری آموزش دید و دیدگاهی جامعتر نسبت به زندگی و ارتباطات نسبت به گذشته داشت.
 چون جوامع بسیاری تحت تاثیر جهانی شدن قرار می گیرند، مسئولین کتابخانه ها می بایستی گروههای حاشیه نشین را که امکان یا توانایی دسترسی لازمه به اعضا ساختاری خود و جامعه جهانی را ندارند، شناسایی و تشویق نمایند. آموزش مادام العمر ممکن است برای بعضی شامل آموزش بالغین یا برای دیگران تلاش برای دست یابی به کاربردهای فنی شود.آموزش مادام العمر فقط در صورت باسواد بودن مفید خواهد بود.


نزدیکی بحث در مورد سه مقوله عنوان(باسوادی، کم سوادی و آموزش مادام العمر)، و نتایج بدست آمده از مفاد این مقوله ها، نمایانگر وضع افرادی است که از نظر دانش پایه زیر بنای مناسبی ندارند است . این وخامت شامل ناتوانی فرد در خواندن ، نوشتن یا تعقل و توانایی محدود آنها در مشارکت و بکار گیری موفقیت آمیز تکنولوژی یا آموزش مادام العمر بیشتری می شود. بحث در مورد جمعیتهای حاشیه نشین نشان می دهد که گروههای حاشیه نشین چگونه قادر به مشارکت کامل در جوامع خود نیستند بدون توجه به دلایل اقتصادی، نژادی یا مذهبی اعضا گروههای حاشیه نشین اغلب از بی سوادی نیز رنج می برند
نتیجه گیری شده است که مسئولین کتابخانه که مشوق خواندن و نوشتن هستند می توانند خدمتی در خور توجه ه حرفه ها، فرهنگهای محلی و جامعه جهانی بنمایند.

کاملترین تعریف خبر

کاملترین تعریف خبر

خبر، گزارش علمی از واقعیت ها است که یک یا چند ارزش خبری داشته باشد وتحت تاثیر عوامل درون سازمانی (خبرنگار، مدیر، سردبیر، سیاست های نشریه و...) و عوامل برون سازمانی (مردم و مخاطبان، صاحبان آگهیها، گروههای فشار و قوانین ومقررات مطبوعاتی) شکل گرفته باشد.

بدانیم خبر چیست ؟ و خبر نگار کیست؟

خبرنگار کیست ؟

 

خبرنگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذارنیدن دوره آموزش تخصصی وهمچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این حرفه بر عهده او می گذارد، وظیفه کسب، تهیه، جمع آوری وتنظیم اخبار وانتقال آنها را از  طریق وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون وخبرگزاری) به مخاطبان بر عهده دارد.

طبق اعلامیه سازمان یونسکو، خبرنگاران باید کوشش کنند تا اخباری که در اختیار عموم می گذارند صحیح ، دقیق و معتبر باشد ودر صحت اخباری که به دست می آورند، تحقیق و تعمق کنند.  خبرنگاران نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا مخدوش کنند ونیز هیچ نوع مطلبی را نباید از نظر مردم مکتوم نگهدارند.

خبر چیست ؟

 

- خبر گزارشی از واقعیت هاست، ولی هر واقعیتی را نمی توان خبر نامید.

-خبر پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد.

-خبر الزاماً گزارش رویدادهای جاری (تازه ها) نیست، ممکن است واقعه ای که سالها قبل رخ داده، با نمایان شدن اطلاعات تازه ارزش خبری پیدا کند. ( اخبار مربوط به اکتشافات باستان شناسی، عملیات جاسوسی و...)

-خبر، رویدادی است که قرار است اتفاق بیافتد اما هنوز رخ نداده است.( خبر مربوط به مسافرت ها، ملاقات ها، کنفرانس ها و...)

-رویدادی که برای یک نفر یا گروهی ارزش خبری دارد، برای دیگری یا گروهی دیگر ممکن است بی اهمیت باشد.

با گذشت سالها تحقیق در زمینه خبر، هنوز سئوال "خبر چیست؟" وجود دارد، ظاهراً اشکال عمده، نداشتن یک تئوری جامع و مانع بوده است که بتواند اخبار را صرف نظر از موضوعهای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...در بر بگیرد.

در رابطه به دوربین ها

با اینکه دوربینهای سبک و دستی را میتوان برای مدتی کوتاه روی شانه نهاد و تصویر برداری کرد، ولی اگر بخواهید نمایی را به مدت طولانی نگه دارید یا از یک نمای باز تا نمای بسته زوم کنید، به طور حتم نیاز به تکیه گاهی اضافی دارید تا تصویر ثابت و بدون لرزش ضبط یا پخش شود. برای این کار، طرحها و گونه های مختلفی از پایه های دوربین با مزایا و محدودیتهای ویژۀ خود موجود است.

ادامه مطلب ...

فهرست مطالب

برای دریافت مطلب روی آن کلیک نمایید

الف:    مطالب مربوط به ادبیات و ژورنالیزم (خبرنگاری)

1-     اهمیت وسایل ارتباط جمعی

2-     انواع ژورنالیسم

3-     چرا ویرایش کتاب و آثار لازم است؟

4-     تلویزیون های افغانستان و سریال ها

5-     نکاتی برای ترجمان ها

6-     کمپیوتر و راه های جدید برای آموزش

7-     مطبوعات افغانستان در ایام پادشاهی امان الله خان

8-     انواع خبر از لحاظ حجم

9-     تاریخچه رادیو

10-                        رادیو و آموزش

11-سیاست و ژورنالیزم در شعر

12-مفهوم اطلاع  

۱۳-خبر نگاری 

۱۴- استاندرد های حرفوی در ژورنالیسم  

۱۵-تلفن چگونه اختراع شد 

۱۶- تاریخچه ترجمه در افغانستان 

17- سینما 

18- نقش کارگردان در تلویزیون 

19- گروه تولید در تلویزیون 

20- برنامه زنده یا ضبط شده 

21- نمای تصویر در تلویزیون 

22- نگاهی بر چگونگی استدیو 

23- تلویزیون امروز

ب:      مطالب مربوط به روانشناسی

1-     رشته های روانشناسی

2-     هپنوتیزیم چیست؟

3-     ضمیر ناخود آگاه و خودآگاه انسان

4-     سیستم هوشمند فرا روانی

5-     راه های روانشناسی برای میلیونر شدن  

۶- روانشناسی بر اساس گروه خونی 

ج:       مطالب مربوط به جامعه شناسی

1-     معنی و هدف جامعه شناسی

2-     تاسیسات دولتی

3-     جنون و خودکشی

4-     جامعه شناسی تعلیم تربیت

5-     شخصیت چیست؟ 

۶- سفارت

د:        مطالب مربوط به اقتصاد

1-     اقتصاد

2-     بیکاری و انواع

3-     تاریخچه بورس در جهان

4-     دوره بی ثباتی مالی جهان

5-     رابطه بین جامعه شناسی و اقتصاد 

6- رابطه اقتصاد با تاریخ 

7- کالا و اقسام آن

8-  موضوع علم اقتصاد

9 - تولید و عوامل تولید

10 - سیر تکامل اقتصاد 

هـ:      مطالب مربوط به حقوق

1-     حقوق بشر

2-     5 تعریف از سیاست

3-     خواستگاری و نامزدی

4-     تعریف اوصاف و اهداف ازدواج

5-     قانون چیست؟ 

۶- امنیت

و:       گفته های بزرگان

1-     اندرز ها و اندیشه ها

2-     چند شعر از مولانای بزرگ بلخ

3-     انسان دارای دو وجه است(استاد بدیع الزمان سعید نورسی)

4-     ارزش های انسان

5-     عشق در دید بزرگان

6-     دوست داشتن از دید بزرگان

7-     رنج از دید بزرگان

8-     زندگی در نگاه بزرگان

9-     امید در نگاه بزرگان

10-زن در نگاه اندیشمندان

11-تجربه از دید بزرگان 

۱۲-اندرز های از مخزن الاسرار 

۱۳- ادیسون قهرمان مخترعین

ز:       موضوعات جالب

1-     جن

2-     جالب و خواندنی

3-     ماه عسل چگونه به وجود آمد

4-     حلقه ازدواج 

۵- سفید بودن لباس عروس 

۶- بیاید لحظه شادباشیم 

۷- ۶۰ ضرب المثل در رابطه به ازدواج 

۸- طروق و راه های جذب دیگران 

۹- قدیمی ترین رد بای انسان 

سینما

باید گفت صنعت تکامل یافتۀ  هنر عکاسی (فوتوگرافی) است. اصطلاح فوتوگرافی اول بار توسط سرجان هرشل منجم انگلیسی پسر ویلیام هرشل معروف به کار برده شد و پس از آن این کلمه برای عکاسی به تدریج مقبولیت عام یافت.

بدون شک ن

ادامه مطلب ...

تبلیغات سیاسی و دیدگاه های کارشناسان وسایل ارتباط همگانی

واژۀ تبلیغات سیاسی Propaganda از ریشۀ لاتینی Propagaree به معنای نشا کردن، منتشر ساختن، برانگیختن یا به حرکت واداشتن اندیشه های ویژه است. امروزه تبلیغات ، جزیی از ارتباطات عمومی محسوب می شود و هدف آن ، دستیابی به مقاصد از پیش تعیین شده است. برنیز می گوید: (تبلیغات بویژه تبلیغات نوین ، تلاشی است پیگیر برای ایجاد یا شکل دادن رخداد ها به منظور تحت تاثیر قرار دادن روابط عامۀ مردم با کاری، فکری یا گروهی)

لاسول (1972) تبلیغات را چنین تعریف می کند: ( تبلیغات ، عبارت است از مدیریت نگرشهای جمعی از طریق دستکاری نماد های جمعی از طریق دستکاری نماد های مهم . (در واقع می توان گفت : تبلیغات  ، کوشش کم و بیش ، عمدی و سنجیده ای است که هدف نهایی آن ، نفوذ بر عقاید یا رفتار افراد برای تامین مقاصد از پیش تعیین است).

بسیاری از اندیشمندان اجتماعی ، میان ت

ادامه مطلب ...

موضوعات مربوط هنر گویندگی

حفظ الصحه صوتی:

شامل حذف موارد نادرست استفاده کردن از صدا ، بهداشت غذایی، حفظ رطوبت حنجره، رعایت سلامت جسمانی و روحی و .... می باشد که برای داشتن یک صدای سالم طبیعی ضروری هستند. بهداشت صوتی برای گویندگان امری حیاتی است وبرای داشتن یک صدای سالم و طبیعی باید این اصول را رعایت کنیم:

1-   حذف موارد استفاده نادرست از صدا:

اگر مواردی وجود دارند که اگر در افراد به صورت عادت درآید و جز از رفتار های روز مرده گردد با عث می شود که حنجره و تار های صوتی آسیب دیده و فرد دچار اختلال صدا گردد . دستور العمل هایی که یک متخصص گوش و گلو و یا متخصص گفتار درمان در مورد حذف رفتار های به استفاده کردن از صدا می دهند عبارت اند از:

·       پرهیز از فریاد زدن، جیغ زدن و هوا را کشیدن

·       سرفه، گلو پاک کردن، فقط در صورت ضرورت و بطور ملایم انجام شود.

·       پرهیز از بلند خندیدن

·       خود داری از تقلید صدا

·       پرهیز از صحبت ناگهانی و با فشار

·       صحبت کردن با بلندی ف زیر و بمی و سرعت معمول و طبیعی

·       صدا سازی به آرامی و بدون تلاش و کوشش انجام شود (به راحتی صحبت شود)

·       در وقت سخن گفتن یا گوینده گی ، سرتان را راست نگهدارید و عضلات صورت ، گلو ، گردن و شانه را سفت نکنید.

·       سعی کنید سرتانرا هنگام حرف زدن برای مدت طولانی به یک طرف خم نکنید . این حالت گاهی اوقات هنگام صحبت با تیلفون دیده می شود.

·       از ورزش های پر  سر و صدا بپرهیزید

·       در صورت وجود هر گونه شکل در صدای خود از سخنرای و گویندگی دراز مدت بپرهیزید.

ادامه مطلب ...