مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

وظایف و مسوولیت های مدیریت

نو آوری یا خلاقیت

اگر با تأمل در مجموعه دستاورد های فرهنگی بشر و اشیا و وسایلی که لوازم زندگی ما را به عنوان « بشر قرن بیستم یکم» تشکیل داده اند ، نظری بیافگنیم ؛ به آسانی در می یابیم که حتا ساده ترین لوازم موجود در این مجموعه نیز محصول خلاقیت و نوآوری اندیشمندانی بوده است که در طول تاریخ با پردازش اندیشه ها و نظریه ها و ابتکارات

به شکل امروزین خود در آمده است و در آغاز با ابتدایی ترین شکل خود در ذهن یک انسان خلاق بوجود آمده ، سپس در مسیر گذشت زمان و پیشرفت دانش تکامل یافته است .                                                                                                                          

بدیهی است که قدرت خلاقیت بشر زمینه خاصی نداشته ، بلکه به گواهی تاریخ در عرصه کلیه فعالیت های خویش در طی قرون به نوآوری ، ابداع ، عرضه و تکمیل آنچه بیشتر نبوده  دست یازیده است .

دانشمندان خلاقیت را به صورتهای گوناگون و متعددی تعریف کرده اند که هر کدام به نوعی بیانگر بعدی از فرایند مهم خلاقیت است . در مجموع می توان گفت : «خلاقیت عبارت است از بکار گیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید . »

تداوم حیات سازمان به بازسازی آن بستگی دارد . بازسازی سازمانها از طریق هماهنگ کردن اهداف با وضعیت روز و اصلاح و بهبود روشهای حصول این اهداف انجام می شود . بدون بازسازی سازمان نمی تواند دوام زیادی بیاورد .

 در طی زمان ، سازمانهای غیر خلاق از صحنه محو می شوند و اگر چه چنین سازمانی ممکن است در عملیاتی که در یک مقطع از عمرخود درگیر آن است ، مؤفق باشد و لی سر انجام مجبور به تعطیل یا تغیر سیستم می گردد .

خلاقیت با برنامه ریزی ارتباط نا گسستنی دارد ؛ زیرا هر برنامه ریزی بسیار مؤفق به صدها فکر و ایده کاربردی نیاز دارد . خلاقیت با ساختن و یافتن فکرهای جدید و نوآوری در کاربرد فکرها سرو کار دارد.  تنها خلاقیت کافی نیست بلکه فکر باید به عمل نیز در آید .

هر انسان مدیر یا غیر مدیر از استعداد خلاقیت برخوردار است ؛ بنابر این نباید خلاقیت فقط در انحصار مدیران خاصی باشد ؛ زیرا آنچه محکم تر از وجود استعداد خلاقیت است ، جلوگیری از عوامل بازدارنده ای ظهور آن است که در صورت آزاد سازی ذهن ، از پیش فرصتها و الگوه های زنجیره ای ذهنی ، در مدت کوتاهی  توان خلاقیت و به کارگیری فکرهای نو در عمل را می توان به دو برابر افزایش داد .

موانع خلاقیت:

در راه ظهور خلاقیت ، موانعی وجود دارد که در اینجا تنها به موانع اصلی به اختصار اشاره می کنیم :

1.    عدم اعتماد به نفس

2.    ترس از انتقاد و شکست

3.    تمایل به همرنگی و همگونی

4.    عدم تمرکز ذهنی

« آزاد ساختن توان خلاقیت ، بکار گیری فکرهای نو ، مشاوره و هدایت و تعامل گروهی »( [2]) می تواند در حل مشکل و موانع بر سر راه خلاقیت معاونت بسیار مؤثر و نیک بجا بگذارد .

فرد خلاق هرچیزی را از دیدگاه های گوناگون بررسی می کند . معمولا ویژگیهای ذیل را در فرد خلاق می توان یافت :

a.     «مسایل و وضعیت هایی را می بینید که قبلا مورد توجه قرار نگرفته است و فکرهای بکری ارایه می دهد .

b.    ایده ها و تجربیات حاصل از منابع گوناگون را به هم ربط می دهد و آنها را بر مبنای مزیت شان بررسی می کند .

c.     معمولا چندین بدیل برای هر موضوع معین دارد ، به عبارتی سلاست فکر دارد .

d.    نسبت به پیش فرضهای قبلی تردید می کند و محدود به رسم و عادت نمی شود           ( استقلال فکری دارد ) .

e.    فی البداهه از نیروی احساسی ، ذهنی و بینشی مدد می گیرد و استفاده می کند .

f.       در فکر و عمل از انعطاف بالایی برخوردار است .»

انواع اندیشیدن :

بیشتر ایده های جدید ، با اندیشیدن بدست می آید . انواع عمده شیوه تفکر عبارتند از :

·        خلاق – اندیشیدنی است که در ذهن بطور عمیق با مسأله درگیر می شود ، به تجسم واضح کردن آن می پردازد .

·        سببی یا علی – این نوع تفکر ، بر شکل دادن حوادث و دستاوردهای آتی بجای واگذارکردن مسایل به حوادث آینده تاکید دار

·        استقرایی یا جستجو کردن – دراین شیوه ، فرد استدلال های خود را ، بر اساس اجزای گوناگونی برای رسیدن بر یک نتیجه یا اصل کلی قرارمی دهد .  از جز به کل یا از فرد به همه ، استدلال می کند .

·        قیاسی – این شیوه درست عکس تفکر استقرایی است . از نتیجه گیری های کلی به فکری خاص می رسد ، یعنی حرکت ذهن از کل به جز است .

·        قضاوتی ( حل مسأله ) – «در این شیوه ، همان طوریکه از عنوانش بر می آید ؛ فرد به کسب واقعیات در باره هر وضعیت توجه دارد ، تا مسأله را معین کند و واقعیات را بطور منطقی تجزیه و تحلیل و ارزیابی کرده ، رابطه معنی داری میان آنها بر قرار کند و سر انجام در باره مسأله تصمیم بگیرد .»

فرایند خلاقیت :

یکی از بنیادی ترین پرسشهای مطرح در تحلیل فعالیتهای بشری این است که : انسانها چگونه خلاقیت را از بروز می دهند ؟ یا انسان خلاق تاظهور خلاقیت در زمینه خاص چه مراحلی را طی می کند ؟

تا اکنون شناخت جامعی برای فرایند خلاقیت اندیشمندان قایل نشده اند اما با آن هم مراحل آتی  توجه اکثر صاحب نظران را به خود اختصاص داده است :

1.    «کسب دیدگاه و نگرش موافق نسبت به فکر ( ایده ) های نوین : برای اینکه استعداد خلاقیت بالقوه فرد ، کاملا از حالت نهفتگی خارج شده و آشکار گردد ، لازم است که انسان نسبت بر آزادی فکر ، علی رغم واکنشهای غیر مطلوب اولیه ای که فرد ممکن است دریافت کند  نگرشی مثبت داشته باشد .

2.    حساسیت نشان دادن نسبت به مسأله : توانایی شناخت و داشتن آگاهی بوجود مسأله و موانعی که فرد را از طراحی برنامه بهتر بازمی دارد ، بارزترین نشانه های مسلم حساسیت یک فرد خلاق نسبت به مسأله است .

3.    آمادگی یافتن برای خلاقیت از طریق کسب مواد خام لازم : فکرها از خزاینی سرچشمه می گیرند که بطور عمده شامل دانش فرد ، اندیشه های دیگران و تجربیات گذشته اند و این منابع از طریق مطالعه ، مشاهدات شخصی ، گفتگو با اشخاص آگاه ، رسانه های گروهی و مسافرت فراهم می شوند .

4.    بکار گیری سلامت فکر : سلامت فکر به معنی توان گرد آوری فکرهای متنوع زیادی در مورد مسأله است.

5.    فعالیت ضمیر ناخود آگاه بر روی مسأله :هنگامیکه پس از کاردشوار و مداوم بروی یک طرح  در آدمی حالت عجز پدیدار می شود ، بهترین کار پرهیز از وارد ساختن فشار بر ذهن برای فعالیت بیشتر است ؛ یعنی ذهن خود آگاه خویش را از مسأله فارغ و آنرا آسوده گذاریم .

6.    درخشش ناگهانی یک فکر : اکثر دستارودهای نوین افراد خلاق ، حاصل زایش و جرقه زدن یک فکر جدید در ذهن آنها در یک حالت غیر قابل انتظار بوده است .»

چند پیشنهاد عملی برای کسب سلامت فکر:

1.    «یاد داشت برداری

2.    انتخاب زمان و مکان

3.    بکارگیری حس کنجکاوی و توان پرسیدن

4.    استفاده از روابط میان افراد

5.    تغیر شکل وضع موجود ؛ یعنی ترتیب مجدد ، جایگزینی ، افزودن و کاستن و تغیر جهت دادن

6.    فهرست ویژگی ها

7.    تحلیل شبکه

8.    روش راه حل جویی قیاس مستقیم

9.    روش راه حل جویی قیا س غیر مستقیم

10.                       روش راه حل جویی قیاس رقابتی مستقیم

11.                       خود را جای دیگران قرار دادن

12.                       استفاده از رویدادهای پیش بینی نشده

13.                       برداشت از گزارشها و نامه ها

14.                       فن داده یا باز داده یعنی روش بررسی وتحلیل نتایج واستفاده ازمنابع موجود.»

ترغیب خلاقیت :

برخی را عقیده بر این است که هر کسیکه مراحل فرایند خلاقیت را طی کند می تواند فرد خلاقی باشد ، ولی تجارب اجتماعی نشان می دهد که بعضی از افراد در سازمانها خلاق تر از دیگران هستند .  چرا ؟ یکی از این دلایل تشویق و ترغیب سازمانها است :

·        «فضای خلاق – یعنی مدیریت باید همیشه آماده شنیدن ایده های جدید از هر کس در سازمان باشد .

·        دادن وقت برای خلاقیت

·        برقراری سیستم پیشنهادها

ایجاد واحد مخصوص خلاقیت .»

نظرات 1 + ارسال نظر
داش سامان 1388/05/09 ساعت 06:39 ب.ظ http://damu.mihanblog.com

سلام رفیق
وبت رو دیدم بدک نیست باید بیشتر بهش برسی بیخیال
با تبادل لینگ موافقی
اگه قابل میدونی منو به اسم
قدرتمند ترین سایت دانلود موزیک ایرانیان
لینگ کن بعد بیا سریع بهم خبر بده تا با چه اسمی لینگت کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد