مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

رویداد های مهم ورزشی در سال 2014

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ بیستمین دورهٔ جام جهانی فوتبال بود که از ۱۲جون ۲۰۱۴ تا ۱۳ جولای ۲۰۱۴ در کشور برزیل بر‌گزار شد و در نهایت با قهرمانی تیم ملی فوتبال آلمان پایان گرفت. در دیدار پایانی جرمن ‌ها موفق شدند با یک گل در دقایق پایانی وقت اضافه دوم، تیم ملی آرژانتین را شکست دهند.

برازیل پس از میزبانی در سال ۱۹۵۰ میلادی، برای دومین بار موفق به کسب میزبانی جام جهانی گردید. این کشور پس از مکسیکو، ایتالیا، فرانسه و آلمان، پنجمین کشوری است که برای دومین بار میزبان جام جهانی شد

در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، طبق ادوار گذشته یعنی از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به بعد ۳۲ تیم حضور داشتند که شامل ۱۳ تیم از اروپا، ۶ تیم از آمریکای جنوبی ۵ تیم از آفریقا، ۴ تیم از آسیا و ۴ تیم از منطقه کونکاکاف  می‌شدند..

در این رقابت‌ها ۶۴ مسابقه در ۱۲ شهر مختلف برزیل بر‌گزار شد در این دوره از مسابقات تمامی قهرمانان ادوار قبلی جام جهانی یعنی برزیل، ایتالیا، آلمان، آرژانتین، اروگوئه، اسپانیا و فرانسه حضور داشتند. مدافع عنوان قهرمانی - اسپانیا - در مرحله گروهی همراه با انگلستان و ایتالیا حذف شدند. اروگوئه هم در دور یک شانزدهم نهایی حذف شد. هم چنین، فرانسه در دور یک چهارم نهایی حذف شد. دیدار فینال بین دو قهرمان اسبق جام جهانی، آلمان و آرژانتین، بر‌گزار شد، که نهایتاً آلمان توانست آرژانتین را با یک گل در دقایق آخر وقت اضافی دوم شکست دهد و برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی، مبدل به یک تیم اروپایی شود که در قاره آمریکای جنوبی قهرمان جام جهانی فوتبال شده است.

بهترین بازیکن این جام لیونل مسی ارجنتاینی و برترین گولزن جیمز رودریگز گولمبیایی انتخاب شدند.

بازی‌های زمستانی المپیک که بین ۷ فبروری تا ۲۳ فبروری ۲۰۱۴ در سوچی، روسیه برگزارشده است.

میزبان بازیهای المپیک زمستانی سوچی به عنوان قهرمانی این مسابقات دست پیدا کرد.

روسیه با کسب 33 مدال شامل 13 طلا، 11 نقره و 9 برنز به عنوان قهرمانی بازیهای المپیک زمستانی سوچی دست پیدا کرد.

ناروی با 26 مدال شامل 11 طلا، 5 نقره و 10 برنز رد جایگاه دوم ایستاد و کانادا با 25 مدال (10 طلا، 10 نقره و 5 برنز) در جایگاه سوم این بازیها ایستاد.

بر پایه این گزارش ، آمریکا با 28 مدال شامل 9 طلا، 7 نقره و 12 برنز چهارم شد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، این رقابتهای 17 روزه 51 میلیارد دلار هزینه دربرداشت و رکورد 40 میلیارد دلار بازی‌های المپیک تابستانی 2008 پکن را پشت سر گذاشت.

 

رخداد های مهم فوتبال اروپا سال 2014

·         در جنوری سال 2014 میلادی کریس رونالدو موفق به کسب توپ طلای سال 2013 فوتبال از سوی فیفا گردید.

·         در لیگ های مطرح اروپا تیم های اتلتیکو مادرید, منچستر سیتی, یوونتوس و پاریس سنت ژرمن به ترتیب قهرمان فصل 2013-2014 لیگ های کشوری اسپانیا, انگلستان, ایتالیا و فرانسه شدند.

·         رئال مادرید سر انجام در فصل 2013-2014 توانست عنوان لادیسما یا دهمین قهرمانی لیگ قهرمانان را دست بیاورد. و به تعقیب اش توانست تیم سویا را شکست داده و سوپرجام اروپا را فتح کند.

·         رونالدو بهترین بازیکن اروپا از طرف کارشناسان و روزنامه ها انتخاب شد.

·         در ماه دسامبر رئال مادرید توانست قهرمان جام جهانی باشگاه های فوتبال جهان شود.

·         برای کسب توپ طلای سال 2014 سه نامزد با دست آوردن بیشتر آرا و امتیاز با هم رقابت میکنند که عبارتند از مانوئل نور (دروازه بان بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان) , لیونل مسی (کاپیتان تیم ملی ارجانتاین و ستاره بارسلونا) و کریستاینو رونالدو ( ستاره تیم ملی پرتگال و باشگاه رئال مادرید.)

 

فوتبال و کرکت افغانستان در سال 2014

فوتبال افغانستان

در ماه جنوری سال 2014 فوتبال افغانستان برای نخستین بار در تاریخ کشور جایزه بازی منصفانه ی سال ۲۰۱۳ فدراسیون جهانی فوتبال را به دست آورد.

به تاریخ 28 اگست فصل سوم مسابقات لیگ برتر افغانستان آغاز شد. که سرانجام به تاریخ 3 اکتوبر تیم شاهین آسمایی با شکست دادن تیم عقابان هندوکش توانست برای دو سال پیاپی برنده این جام باشد.

به تاریخ 19 الی 30 می 2014 آخرین دور بازی های چلینج کاپ در مالدیو برگزار شد و  افغانستان یکی از 8 تیم اشتراک کننده در این رقابت ها بود.

تیم ملی افغانستان بعد از کسب دو تساوی و یک برد در دور گروهی توانست در مرحله نیمه نهایی صعود کند.

به تاریخ 24 می زمانی که بازیکنان تیم ملی بعد از بازی مقابل لائوس به طرف اقامت گاه شان به حرکت بودند, حادثه ترافیکی باعث مصدومیت 3 بازیکن کلیدی تیم ملی گردیده و موفق نشدند در نیمه نهایی از سد فلسطین بگذرند و با پذیرش شکست 2-0 از ادامه رقابت ها حذف شده و چانس حضور در فاینل جام و حضور در جام آسیایی را تیم ملی از دست داد و در نهایت نیز افغانستان نتوانست مقام سوم را هم از میزبان این رقابت ها به دست آورد.

تیم ملی فوتبال 23 سال افغانستان در سه دیدار دور گروهی اش از تیم های ازبکستان , بنگلدیش و هانک کونک شکست خوده و با دریافت 8 گول و به ثمر رساندن یک گول , حضوری ناموفق در مسابقات المپیک آسیائی داشتند.

به دلیل حضور ناموفق تیم ملی در المپیک آسیایی , مربی تیم ملی فوتبال افغانستان از ایجاد ترکیب جدید تیم ملی خبر داد.

سر انجام تیم ملی 23 سال افغانستان قرار است در مسابقات قهرمانی 23 سال آسیا شرکت کند. بعد از قرعه کشی ماه دسامبر 2014 افغانستان در یکی از گروه های سخت مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی آسیا قرار گرفت.

افغانستان در گروه سی مسابقات با تیم های 23 سال ایران , عربستان سعودی, فلسطین, نیپال هم گروه شده است.


کرکت افغانستان

در آخرین دیدار راه یابی به جام جهانی که به ماه میزان 93 در شارجه برگزار گردید تیم ملی کرکت کشور با شکست کنیا صعودش را به جام جهانی دو هزار و پانزده قطعی کرد.

در ماه عقرب سال 93 تیم ملی کرکت زیر سن شانزده سال افغانستان با شکست دادن تیم رقیب در مسابقه‌ی نهایی، قهرمان رقابت‌های پنج جانبه‌ی قطر شد.

دراین مسابقات تیم کرکت افغانستان توانست در اخرین بازی خود هانگ کانگ را از پیش رو بردارد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

پیش از این تیم ملی کرکت زیر سن شانزده سال افغانستان تیم های ایران، کویت و قطر را نیز شکست داده بود.

 

چندی قبل تیم ملی کرکت افغانستان دیدار های تمرینی جهت آماده گی بهتر با تیم ملی امارات متحده عربی در دبی تدارک دیده بودند.

تیم ملی کرکت افغانستان در یک دیدار دوستانه با حضور داشت اشرف غنی احمد زی رئیس جمهور افغانستان و نواز شریف نخست وزیر پاکستان , توانستند تیم ملی پاکستان در 15 آور در خاک پاکستان شکست دهند.

11 رخداد های مهم سال 2014 در جهان

11 رخداد های مهم سال 2014 در جهان :

1- رسیدن جایزه صلح نوبل 2014 به ملاله یوسفزی

2- حمله مهاجمین مسلح مخالف حکومت پاکستان به یک مدرسه نظامی در پشاور

3- مذاکرات هسته ای ایران 

4- انتخابات ها در کشور های  جهان 

5- داعش (عراق و سوریه)

6- مرض ابولا

7- بحران اوکراین

8- بد ترین سال برای خطوط هوای مالزیا ام اچ 37 و ام اچ 17

9- حملات اسرائیل به غزه

10- تغییرات اقلیم در جهان 

11- کشته شدن مایکل جانس در امریکا و اعتراضات مردم بر علیه نژاد پرستی


1-      ملاله یوسفزی

ملاله یوسف‌زی برای تلاش‌هایش در زمینهٔ حق تحصیل کودکان، ,جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۴ را همراه با کایلاش دریافت کرد. ملاله جوان‌ترین برندهٔ این جایزه و پس از عبدالسلام دومین پاکستانی برندهٔ آن می‌باشد.


2-      حمله طالبان به مدرسه نظامی در پشاور

هجوم طالبان مسلح به یک مدرسه نظامی و کشته شدن دانشجویان در آخر ماه سال 2014 با در نظر داشت کمیت تلفات , یکی از رخداد های دیگر طالبان در سال 2014 میباشد.

3-      مذاکرات هسته ای ایران

مذاکرات هسته ای سه جانبه ایران در عمان برگزار شد

طرف‌ها به یک توافق موقت اتمی دست پیدا کردند که بر اساس آن تصویب تحریم‌های تازه و اجرای برخی از تحریم‌های پیشین در برابر وقفه در برنامه اتمی ایران، متوقف شد. ایران و گروه ۱+۵ اجرای این توافق موقت را تا (۳۰ جون ۲۰۱۵) با هدف ادامه گفت وگوها تا رسیدن به توافق جامع، تمدید کرده‌اند.

 

4-      انتخابات در جهان

امسال به شمول انتخابات افغانستان , در حدود 60 انتخابات در سراسر جهان راه اندازی گردید.

که به یاد ماندنی ترین آن انتخابات ریاست جمهوری هندوستان , انتخابات ریاست جمهوری مصر, انتخابات میان دوره ای امریکا, انتخابات برازیل , انتخابات اوکراین و ترکیه میباشد.

·         انتخابات سراسری ۲۰۱۴ هند برای تعیین تمام ۵۴۳ نماینده لوک سابا (مجلس نمایندگان هند) در نه مرحله از ۷ آوریل تا ۱۲ مه ۲۰۱۴ انجام شد. این انتخابات بزرگترین انتخابات تاریخ بشر بود و ۶۶.۳۸٪ از واجدان شرایط هندی در آن شرکت کردند که بالاترین رقم مشارکت در طول تاریخ انتخابات‌های سراسری هند محسوب می‌شود.

·         انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری مصر  (۲۶، ۲۷ و۲۸ مه ۲۰۱۴ میلادی( بر‌گزار شد. انتخابات خارج مصر  (۱۵ مه( به مدت ۵ روز بر‌گزار شد.انتخابات در حالی آغاز شد که اخوان‌المسلمین و جنبش مشروعیت تحریمش کرده‌بودند. شیخ یوسف قرضاوی از حامیان سرشناس محمد مرسی شرکت در انتخابات را حرام اعلام کرده‌بود. با این حالشیخ احمد طیب شیخ دانشگاه ازهر با انداختن رای خود مردم را به انتخابات دعوت کرد. عبدالفتاح سیسی با بدست آوردن بیش از 96 درصد آرا برنده انتخابات سال 2014 مصر اعلام شد.

·         انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اوکراین سال ۲۰۱۴ اوکراین در ۲۵ ماه مه این سال بر‌گزار شد. در پی این انتخابات پترو پروشنکو در دور نخست با حدود ۵۵٪ رای به ریاست‌جمهوری رسید.این انتخابات در پی سرنگونی ویکتور یاناکوویچ رئیس‌جمهور پیشین این کشور و تغییر قانون اساسی بر‌گزار گردید.در دو استان استقلال‌طلب دونتسک و لوهانسک گروه‌های شبه نظامی متمایل به روسیه اجازهٔ برگزاری انتخابات را ندادند.

·         نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه  ۱۰ اوگست ۲۰۱۴ میلادی برگزار شد. تا پیش از این رئیس‌جمهور را مجلس برمی‌گزید.در این انتخابات رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر وقت و نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه با به دست آوردن حدود نیمی از رای‌ها به پیروزی رسید. اکمل‌الدین احسان‌اوغلو نمایندهٔ عمدهٔ حزب‌های مخالف با حدود یک سوم رای‌ها و صلاح‌الدین دمیرتاش نامزد کردها با حدود ده درصد در جایگاه‌های پسین قرار گرفتند.

 

5-      داعش (عراق و سوریه)

 

داعش در بیانیه‌ای در تاریخ ۲۹ جون ۲۰۱۴، رسماً اعلام نمود که با حذف عبارت عراق و شام، نام خود را به دولت اسلامی تغییر داده است و اعضای آن با خلیفه‌شان، ابوبکر بغدادی، بیعت نموده‌اند. آنها همچنین از آغاز دوران نوین جهاد جهانی خبر داده‌اند.

جنگ های داعش در جولای ۲۰۱۴ ابعاد جدیدی پیدا کرد. این سازمان چریکی خشن نه فقط بر علیه دولت مالکی و بشار اسد اعلان جهاد کرده است، بلکه به جنگ با تشکل های اسلامی دیگر پرداخت که با احکام سیطره آن مخالفت می کردند. از این تاریخ داعش نیروهای جبهه النصره، جیش مجاهدین، جبهه اسلامی و جبهه ثوار سوریه را تکفیر کرد و به نبرد با آنها پرداخت.

تعداد کل جنگجویان داعش به ۱۵ هزار نفر می رسد که در مساحتی نزدیک به ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع پراکنده شده اند.

از عمده فعالیت های این گروه میتوان از انتشار نخستین ویدیو از ابوبکر بغدادی, تخریب مساجد و آرامگاه ها, صدور نفت, تبلیغات و جنگ روانی , استفاده از اینترنت, چاپ اسکانس و گذرنامه, چاپ مجله, آموزش پیلوت هوا پیما های جنگنده و خرید و فروش زنان و کودکان اسیر و چند موارد دیگر نام برد.

 ایالات متحده آمریکا و چهل کشور برای تشکیل ائتلاف علیه داعش اعلام موافقت کردند.

6-      مرض ابولا

بیماری کشنده ابولا یکی از خبرسازترین رویداد سال 2014 محسوب میشود.

سازمان بهداشت جهانی آمار دقیق‌تر قربانیان ویروس ابولا را منتشر کرد. بر اساس این آمار، تاکنون ۶۹۲۸ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس واگیر جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بیش از ۱۶ هزار نفر نیز هم‌اکنون به ویروس ابولا مبتلا هستند.

گینه، سییرالئون و لیبریا، سه کشور واقع در غرب آفریقا هستند که ویروس ابولا در آن‌ها شیوع پیدا کرده و تمام موردهای مرگ بر اثر ابولا، به غیر از ۱۵ مورد، در این سه کشور رخ داده است.
به‌رغم تمامی موفقیت‌هایی که پژوهشگران در راه تولید واکسن ابولا کسب کرده‌اند، کارشناسان سازمان ملل بر این باورند که هنوز هم نبردی طولانی با این بیماری خطرناک در پیش است. برای مقابله با ابولا هنوز هم دارو و درمان تأیید‌شده‌ای وجود ندارد و شیوه‌های درمانی و همچنین داروها در مراحل آزمایشی هستند.

به تعقیب گزارشات فوق دولت اوباما  به تاریخ  5 نوامبر, خواهان کمک برای نبرد با شیوع ابولا در غرب آفریقا ۶.۲ میلیارد دلار بودجه اختصاص دهد و مانع گسترش آن به آمریکا شود.

7-      بحران اوکراین

تظاهرات مردمی در ۱۸ فبروری  ۲۰۱۴ و بعد از برخورد پلیس با مردم به صورت ناگهانی شروع شد. در این انقلاب حداقل ۸۲ نفر کشته شدند که ۱۳ نفر آن‌ها پلیس بودند و ۱۱۰۰ نفر مجروح شدند.

آغاز این شورش در ۱۸ فبروری ۲۰۱۴ و با تظاهرات ۲۰ هزار نفر مردمی در واقعه میدان اروپا اتفاق افتاد.

 در پایان آن پس از آنکه ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور با امضای توافق‌نامه‌ای با مخالفان با انتخابات زودهنگام موافقت کرد، با نقض توافقنامه از سوی معترضان وی با رای مجلس از سمت ریاست جمهوری عزل شد و چند روز بعد دولت جدید به ریاست آرسنی یاتسنیوک بر سر کار آمد.

در پی این تحولات گروهی از روس‌تبارهای اوکراین در مناطق شرقی و جنوبی کشور از جمله کریمه اعتراضاتی را علیه حکومت جدید ترتیب دادند.

در روز ۲۶ فبروری روس‌ها حدود ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای خود را برای یک رزمایش در طول مرزهای اوکراین مستقر کردند. یک روز بعد نظامیان مسلح با نقاب و بدون یونیفرم ساختمان‌های مهم کریمه و فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های مهم را به تصرف خود درآوردند. در همین روز پارلمان کریمه دولت این جمهوری خودمختار را برکنار کرده و سرگئی آکسینوف را به عنوان نخست‌وزیر جدید برگزید. پس از آن نیروهای روسی که بر اساس توافق‌های دوجانبه در کریمه مستقر هستند تقویت شدند.

سرانجام در ۱۶ مارچ ۲۰۱۴ یک همه‌پرسی توسط دولت شبه جزیره کریمه از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه بر‌گزار شد و ۸۱ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند و ۹۶.۷۷٪ به الحاق این شبه جزیره به روسیه رأی مثبت دادند ولادیمیر پوتین،رئیس جمهور روسیه در روز ۱۸ مارس رسماً سند الحاق کریمه به روسیه را امضا کرد و کریمه را جزء جدایی ناپذیر روسیه خواند. [

برخی از کشورها از جمله ایالات متحده امریکا، این واقعه را اشغال نظامی کریمه توسط روسیه نامیدند  که در پی آن وضع تحریم ها از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا به روسیه عملی شد.

 

8-      سال ۲۰۱۴، بدترین سال برای خطوط هوایی مالزیا بود

سالی بد شگون برای مالزیا ایرلاین. این شرکت دو هواپیما و صدها تن از مسافرانش را از دست داد. دو سانحه هوایی در شرایطی کاملا متفاوت که تنها در یک نقطه اشتراک داشتند: و آن هم بود ابهام.

در حالی که اولین بوئینگ این شرکت هیچگاه پیدا نشد، هیچ کس مسئولیت شلیک به دومین هواپیمای مالزیا ایرلاین را برعهده نگرفت.

هواپیمایی مالزیایی (ام‌اچ ۳۷۰) پرواز یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزیا است که در ۸ مارچ ۲۰۱۴ ازکوالالامپور، پایتخت مالزی، با ۲۳۹ مسافر تبعهٔ ۱۴ کشور گوناگون عازم پکن بود اما به دلیل نامعلومی پس از تغییر مسیر تماس آن با رادار با آن قطع و ناپدید شد.

پرواز ام اچ ۱۷ که از آمستردام عازم کوالالامپور بود، بر فراز منطقه شرق اوکراین که توسط جدایی طلبان نزدیک به روسیه، کنترل می شود، هدف یک موشک زمین به هوا قرار گرفت و سقوط کرد.

مقامات اوکراین می گویند این هواپیما توسط جدایی طلبان هدف اصابت موشک قرار گرفته و جدایی طلبان نیز ارتش اوکراین را عامل سقوط این هواپیمای مسافربری معرفی می کنند.

 

9-      حملات اسرائیل بر غزه

نبرد اسرائیل و غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی نبردی است میان اسرائیل و نیروهای جهادی نوار غزه فلسطین  به رهبری حماس که فلسطینیان آن راعملیات بنیاد استوار و اسرائیلی‌ها عملیات تیغهٔ حفاظتی نامیده‌اند.

از تاریخ 8 جولای الی 9 اگست 2014 اسراییل بالای غزه حملات شدید هوایی  و زمینی را راه اندازی کرد. در این عملیات اسراییل بر نوار غزه  که 25 روزه توام با روز های آتش بس دوام داشت در مجموع 1890فلسطنیان که 80 درصد آنان غیر نظامیان بودند کشته شدند. در مقابل 64 سرباز اسرائیلی با چهار غیر نظامی اسراییلی نیز آمار کشته شده گان این جنگ محسوب میشود.

از ۲۰ جولای شفاخانه‌هایِ غزه دچار کمبود در برخی از داروهای ضروری، تجیهزات پزشکی و سوخت شدند.  مصر به صورت موقت مرز رفح را گشود تا به کمک‌های پزشکی اجازه‌ٔ ورود به غزه را دهد. همچنین برخی از آسیب‌دیدگان فلسطینی را برای دریافت درمان راهی مصر شدند. در طی جنگ، قیمت مواد غذایی از جمله ماهی به شدت افزایش یافت.  تا ۵ اوگست بیش از ۵۰۰،۰۰۰ نفر از ساکنان غزه بی‌خانمان شده‌اند.  یک میلیون و هشتصدهزار نفر فلسطینی در معرض بیماری‌هایِ اپدیمی بودند. این امر به خاطرِ نبود آب سالم وتجهیزات پزشکی است. ۱۳۷ مدرسه و ۲۴ مرکز بهداشتی توسط اسرائیل آسیب دیده‌اند و ۹۶۸ خانه تخریب و ۳۳،۱۰۰ خانه نیز آسیب دیده‌اند

در ۲۵ جولای ۲۰۱۴ به مناسبت روز جهانی قدس میلیون‌های نفر از سراسر جهان برای آزادی فلسطین و پایان به اشغال آن از سوی اسرائیل تظاهرات برپاکردند.

سویدن اولین دولت مهم اروپای غربی بود که در 30 اکتوبرفلسطین را به عنوان دولتی مستقل به رسمیت شناخت. پس از آن بود که پارلمان کشور های اسپانیا, بریتانیا, فرانسه, پرتگال و ایرلند نیز برسمیت شناخته شدن دولت فلسطین را تصویب کردند.

اما وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا از کشور های اروپا خواست تا الی انتخابات اسرائیل, به رسمیت شناختن فلسطین را به تعویق بیاندازند

 

10-  تغییرات اقلیم در جهان

مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی در تازه‌ترین گزارش خود تصویری هولناک از پیامدهای تغییرات آب و هوایی بر زندگی بشر ارائه داده است. این تغییرات می‌توانند قحطی، جنگ‌های خونین، مشکلات سلامتی و معضلات اقتصادی به همراه بیاورند.

مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داده که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای باید تا سال ۲۰۵۰ به نصف میزان کنونی کاهش یابد. راجندرا پاچوری، رئیس گروه پژوهشی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی (آی پی سی سی) روز یکشنبه (۲ نوامبر) به هنگام ارائه این گزارش در شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک گفت: «گرمایش رو به پیشرفت زمین هیچ قسمتی از جهان را بی‌‌نصیب نخواهد گذاشت

این پنجمین گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود و در تهیه آن ۸۰۰ دانشمند شرکت داشته‌اند. این گزارش ۱۲۰ صفحه‌ای جمع‌بندی نهایی از سه گزارشی است که این نهاد پیش‌تر منتشر کرده است.
بان کی مون، دبیر کل سازمان متحد، نیز که به هنگام ارائه این گزارش حضور داشت، از جامعه جهانی خواست تا به طور مصمم و قاطع در مبارزه با گرمایش زمین گام برداشته و با یکدیگر همکاری کنند.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ، همتای چینی وی روز چهارشنبه (۱۲ نوامبر) در پایان دیدار و گفت‌وگوهایی خود از توافق دو کشور بر سر طرحی برای مهار کنترل گازهای گلخانه‌ای خبر دادند.

توافق سران ایالات متحده آمریکا و چین از این رو درخور توجه و حائز اهمیت است که ۴۵ درصد از گاز دی‌اکسید کربن در جان در این دو کشور تولید می‌شود.

سرانجام نشست جهانی آب و هوا در لیما، پایتخت پرو، دو روز پس از تاریخ اولیه‌ای که برای پایان این نشست تعیین شده بود، با توافق کشورهای شرکت‌کننده بر سر میزان کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به پایان رسید.

وزیر محیط زیست پرو، مانوئل پولگار ویدال، بامداد یکشنبه (۱۴ دسامبر) اعلام کرد که سرانجام ۱۹۵ کشور عضو سازمان ملل توافق‌نامه‌ی را تصویب کرده‌اند که قرار است مبنای توافق نهایی لازم‌الاجرا برای مقابله با تغییرات اقلیمی باشد. این توافق‌نامه نهایی قرار سال آینده، دسامبر ۲۰۱۵ در نشستی در پاریس تدوین شود.

کشورهای پیشرفته صنعتی، مانند کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای هستند، موظف‌اند تولید این گازها را کاهش دهند.

11-  کشته شدن مایکل جانسون در فرگوسن/ اعتراضات علیه نژاد پرستی در سراسر امریکا

در تاریخ ۹ اگست «مایکل براون» جوانی که تنها ۱۸ سال داشت و اخیرا به دانشگاه راه یافته بود، توسط «دارن ویلسون» افسر سفید پوست پلیس فرگوسن، در ایالت میسوری ایالات متحده آمریکا، بیرحمانه و به ضرب گلوله کشته شد.

 

معترضان به سمت ایستگاه‌های پلیس راهپیمایی کردند. {جایی} که تبعیض خشونت آمیز و تفکیک سیاه‌ها و سفیدها را در آنجا با قدرت بیشتری مشاهده کرده بودند. از آن زمان اما شکل‌گیری تظاهرات با سرکوب مستقیم پلیس همراه شد. پلیس نظامی زره پوش. نباید فراموش کرد که نیروهای پلیس در این مدت با پرتاب نارنجک‌های بی‌حس‌کننده، شلیک گازهای اشک‌آور در فضا و تیراندازی با گلوله‌های پلاستیکی به سوی معترضان، با آنان به شیوه‌ای وحشیانه رفتار کردند.

درعرض یک هفته فرگوسن به منطقه‌ای اشغال شده توسط شبه نظامیان تبدیل شد. مقامات شهر نیز بارها و بارها اعلام برقراری حکومت نظامی  کرده  و مانع رفت‌و‌آمد عمومی در فضای شهر شدند. آن‌ها تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از دسترسی خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که از شهرهای دیگر به قلب اعتراضات آمده بودند،  به کار بستند.

در کنار معترضان، روزنامه‌نگاران نیز هدف افسران پلیس قرار گرفتند. دو روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست دستگیر شدند و این بمب‌های دودزا بود که به سوی خبرنگاران الجزیره پرتاب شد

رخداد های مهم سال 2014 در افغانستان


امروز چهارشنبه، برابر است با 31 دسمبر سال ۲۰۱۴ میلادی. این سال، مهمترین و سرنوشت سازترین سال برای مردم افغانستان بود که از آوان سال جاری، زمزمه های مختلفی در خصوص از هم پاشی حکومت و یا هم تقویت حکومت خوانده می شد.در سال ۲۰۱۴ میلادی اتفاق های سیاسی، امنیتی و اقتصادی رونما شد که هر کدام با چالش ها و با دست آوردهای خاصی در افغانستان شکل گرفت.در این سال، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به گونه مسالمت آمیز با چالش های فراوان برگزار شد. انتقال مسوولیت های امنیتی پایان یافت و نیروهای امنیتی افغان به تنهایی، مسوولیت تامین امنیت افغانستان را به عهده گرفت. کمک های جامعه جهانی کاهش یافت و باید حکومت افغانستان، خود، منابع داخلی خود را افزایش دهد و سایر موارد دیگر نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی به وقوع پیوست.

1- انتخابات ریاست جمهوری افغانستان , ایجاد حکومت وحدت ملی و کار کرد ها در سال 2014 : 

انتخابات در دو دور 16 حمل و 24 سرطان

·         ادعا های تقلب

·         بن بست انتخاباتی

·         میانجی گری جان کرری

·         انتقال قدرت مسالمت آمیز از کرزی به اشرف غنی

·         به وجود آمدن حکومت وحدت ملی (داکتر عبدالله و داکتر اشرف غنی)

·         امضا توافقنامه های امنیتی با ناتو و امریکا

·          بازگشایی پرونده کابل بانک

·         امضای پیمان امنیتی با واشنگتن و ناتو

·         توشیح قانون دسترسی به اطلاعات و ثبت احوال نفوس

·         کشانیدن پای چین در گفت و گو های صلح

·         گشایش صفحه تازه در روابط کابل-واشنگتن

·         شرکت در نشست های ناتو, لندن, سارک و چین

وعده های حکومت وحدت ملی که تا آخر سال 2014 عملی نشده است.

·         ایجاد کابینه, 45 روز پس از مراسم تحلیف

·         اصلاحات کمیسیون های انتخاباتی

·         رسیده گی کامل به پرونده کابل بانک

·         گزارش دهی قوه قضایه در درازای یک ماه بر بنیاد اصل مکافات و مجازات

·         ایجاد راهبرد امنیتی

·         غیر سیاسی سازی پولیس کابل

·         دستور واپس گیری زمین های غضب شده

·         تامین امنیت و جلوگیری از شدت ناامنی ها در پایتخت

2- جنگ افغانستان , پایان ماموریت ناتو و امریکا و آغاز ماموریت جدید

·         افزایش حملات انتحاری در کشور

·         خونبارترین سال بعد از شروع مداخله نظامی بین المللی در 2001، کشته شدن حداقل 3188 تن و زخمی 6420 غیرنظامی(گزارش یوناما)

·         میزان تلفات غیرنظامیان و همچنان نیروهای امنیتی افغانستان نسبت به هر سال دیگر بلند بوده است. گزارش یوناما)

·         4500 تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کشته شده اند (گزارش یوناما)

·         افغانستان بعد از عراق, نیجریه و سومالی در صدر فهرست خطرناک‌ترین کشورهای جهان است. (گزارش اندیشکده اینتل سنتر آمریکا)

·         جنگ افغانستان، طولانی‌ترین جنگ خارجی در تاریخ امریکا، حدود یک تریلیون دالر برای مالیات دهندگان امریکایی هزینه داشته

·         ماموریت جنگی آیساف در افغانستان در حالی به ماموریت حمایت قاطع تغییر یافت که هنوز هم نا امنی در این کشور ادامه دارد.

·         فرماندهان نظامی افغانستان و پاکستان توافق کرده اند که با هماهنگی دوجانبه، در صورت لزوم پایگاه های طالبان در مناطق مرزی همدیگر را هدف قرار دهند.

 

3- فساد اداری

بر اساس گزارش سال دوهزار و چهارده سازمان شفافیت بین الملل از شاخص فساد ادارى در جهان، افغانستان دیگر فاسدترین کشور جهان نیست، بلکه بعد از سودان، سومالیا و کوریای شمالى، چهارمین کشور فاسد دنیا است. رتبه افغانستان در فهرست سالم ترین کشورها از نگاه شفافیت مالی و اداری، نسبت به سال گذشته میلادى، دو پله صعود کرده است. در این فهرست، افغانستان در جایگاه یکصد و هفتادم کشور ها از لحاظ شفافیت قرار دارد

4- کشت و افزایش معتادان به مواد مخدر در کشور

افغانستان هم اکنون بین ۱.۳ میلیون تا ۱.۶ میلیون معتاد دارد. 

همچنین براساس آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر، کشت کوکنار ۷ درصد و تولید مواد مخدر ۱۷ درصد افزایش را نشان می دهد. 
بر اساس آمارها، کوکنار در ۴۱ ولسوالی افغانستان کشت می شود ولی ده ولسوالی بیشترین کشت را دارد.

بر اساس آمارها، بیش از ۱۵۰ هزار نفر از معتادان کشور زنان و حدود ۳۰۰ هزار تن دیگر را کودکان تشکیل می دهند..

بر بنیاد گزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر، تنها ۱۷۰ مرکز در سراسر افغانستان وجود دارد که این رقم صرف برای تداوی ۳۰ هزار معتاد کافی است.

افغانستان هنوز هم بیش از هشتاد در صد تریاک جهان را تولید می کند.

 

4- آفات طبیعی

امسال در ماه اپریل به اثر جاری شدن سیلاب ها در ولایت های شمال و شمال غربی تلفات جانی و مالی به جای گذاشت. که باعث از بین رفتن خانه, زمین های زراعتی و بازار های محلی شد.

رانش روز جمعه تاریخ دوم می سال 2014 که سه صد خانه را در روستای آب باریک ولسوالی ارگو زیر گرفت و انتشار آمار بلند و بالا از قربانیان این رویداد را به یکی از بزرگترین فجایع طبیعی در سال های اخیر در افغانستان همانند ساخت.


5- وضعیت حقوق بشری

آمار خشونت ها در کشور نسبت به سال 2013 میلادی 39 درصد افزایش را نشان میدهد

وضعیت زنان:

کابل، هرات و بلخ بالاترین آمار خشونت علیه زنان را دارند و در سرپل، فاریاب، خوست و بامیان نیز میزان بدرفتاری با زنان به طرز قابل توجهی بالا است.

در سال 1393 از ماه حمل تا نشر این گزارش 2224 قضیه در وزارت امور زنان ثبت شده است که 583 مورد آن لت و کوب، 34 مورد تجاوز جنسی و باقی در مورد خشونت های نسبتا خفیف تر هستند.

عاملان تجاوز جنسی گروهی در پغمان کابل با حکم محکمه اعدام شدند.

وضعیت کودکان:

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) سال ۲۰۱۴ میلادی را بدترین سال برای کودکان جهان به خصوص افغانستان خوانده است.

وضعیت مردان:

کمیسیون مستقل حقوق بشر در زون شمال از افزایش 11 مورد خشونت علیه مردان خبرداد.

 

6- مهاجرین و بی جاشده گان داخلی

به دلیل جنگ ها داخلی در ولایات مختلف, بسیاری از هموطنان ما به مناطق مختلف امن کشور آواره شدند.

بعد از حمله بر یک مدرسه نظامی در پاکستان , مقامات خیبر پختونخواه خواهان ضرب العجل برای خروج مهاجرین افغان شدند.

اقامت مهاجرین غیر قانونی افغان در ایران بعد از سفر حاجی محمد محقق معاون رئیس اجراییه به آن کشور تمدید شد.

غرق شدن کشتی مهاجرین افغان که از ترکیه عازم یونان بودند.

 

7- برخورد با خبرنگاران

آمار قتل خبرنگاران به هشت رسید و خون بارترین سال 2014 برای خبرنگاران افغانستان بوده ,

به اساس آمار ها بیش از صد مورد خشونت اکثرا توسط نیرو های امنیتی کشور 6 درصدی افزایش نسبت به سال 2013 داشته است

8- افزایش نرخ بیکاری  و کم علاقگی سرمایه گذاران داخلی و خارجی  برای سرمایه گذاری در افغانستان

9- فعالیت های عمده نیرو های امنیتی کشور (دستگیری حبیب استالف , متجاوزین پغمان و رئیس خدایداد) - صادر شدن حکم اعدام توسط رئیس جمهور قبلی افغانستان (حامد کرزی) در آخرین روز های ماموریت اش