تاریخچه رادیو

تاریخچه پیدایش رادیو با اختراع برق و تلیفون در اواخر قرن 19 باز میگردد . در سال 1867 جمیز کلارک ماکسول james clerk macwell که در دانشگاه کمبرج لندن تدریس استغال داشت امواج الکترومقناطیسی را کشف و بعد از او حدود 20 سال بعد هنریش هرتز فزیکدان مشهور آلمانی دنبال بررسی های ماکسول را گرفت و دریافت که امواج الکترومقناطیسی با سرعت نور در فضا پخش میشوند. وی اولین بار در لابراتوار خود که امواج هرتز نامیده میشد و بعد ها به امواج رادیویی شهرت یافت پدید آورد. هرتز عقیده داشت که با ساخت یک دستگاه حساس میتوان امواج مزبور را ضبط کرد. او ادعا میکرد که هوا نیز چون آب از مالیکول های بهم فشرده تشکیل شده و بنابراین همانطور که با پرتاب کردن سنگی بر سطح آب امواج متحدالمرکز قابل رویتی بوجود میاید در فضا هم در اثر تولید صدا امواج الکترومقناطیسی ایجاد و منتشر میشود. هر صدایی که در اطراف ما تولید میشود امواجی را در فضا پدید میاورد و اگر دستگاه دقیقی موجود باشد میتواند این امواج را بگیرد.


گام بعدی توسط دانشمند ایتالیایی کالزجی اونستیonesti برداشته شد وی در سال 1885 با کشف خاصیت هدایت و انتقال ذرات فلز راه را هموار تر کرد و متعاقب آن آدوارد برانلی فزیکدان فرانسوی با بهره گیری از قابلیت هدایت و اشاعه ذرات دستگاه اولیه پخش امواج الکتریکی و مقناطیسی را ساخت وی در سال 1894 به کمک فرستنده ای آنتن دار ویک گیرنده موفق به پخش و ضبط اصوات شد.

چندی بعد اولیور لاج راتر فورد که هر دو انگلییس و فزیکدان بودند موفق شدند به وسیله امواج از راه دور باهم ارتباط برقرار کنند.

سرانجام نوبت به جاج لیلمو مارکونی رسید تا گام های اصلی و نهایی بردارد در سال 1894 وی بدنبال مطالعه رساله یی در باره امواج اکترومقناطیسی که هشت سال پیش ازین تاریخ بوسیله هرتز کشف شده بود به این اندیشه افتاد تا از امواج مذکور برای انتقال پیام استفاده کند یک سال بعد او یک دستگاه تلگراف بیسیم تعبیه کرد که نوسان گر هرتز، فرستنده و گیرنده آن بود.

الکساندر پوپوف فزیکدان روسی فبلاً استفاده از آنتن را معمول داشته بود همچنان ناگفته نماند که روسها بر اثر عرق ملیت با اصرار ادعا مینمایند که پوپوف رادیو را اختراع کرده است.

مارکونی به تدریج کوشید تا ارسال پیام را از دور تری را امکان پذیر سازد.

در سال 1895 پیامی از اتاق به باغ، بعدا پیامی به مسافت 1/5  کیلومتر مخابره کرد ، در ایتالیا اختراع وی مورد استقبال قرار نگرفت به انگلستان رفت و در آنجا پیامی را به فاصله 14/5کیلو متر ارسال کرد و در سال 1897 بار دیگر به ایتالیا رجعت کرد و از ساحل به یک کشتی  جنگی در 19 کیلومتری پیامی مخابره کرد یکسال بعد از انگلستان پیامی را به مسافت 25 کیلومتری ارسال داشت با وجود این در انگلستان هم اختراع وی با سردی مواجه تا آنکه هنگام بیماری مکله ویکتوریا در جزیره وایت مارکونی چگونگی حال او را به انگلستان مخابره کرد این واقعه موجب شهرت و رواج کار مارکونی شد و با عوایدی از این کار توانست دستگاه های قویتری بسازد سرانجام در 12 دسامبر 1901 مارکونی موفق شد نخستین پیام را برفراز اقیانوس اطلس از پلدیو به نیوفاندلند(در کانادا) ارسال دارد این روز را میتوان تاریخ واقعی اختراع رادیو بشمار آورد.

جنگ جهانی اول این اختراع با دیگر اختراع ها وارد عرصه کاربرد نظامی کرد و از رادیو به عنوان جنگ افزار کمکی استقاده شد پس از خاتمه جنگ بهره گیری رادیو محبوبیت بیشتری یافت و در سال 1920 ایستگاه رادیویی مارکنی به پخش برنامه های سرگرم کننده و تفریحی پرداخت.

در جنگ جهانی دوم آخرین نقایص رادیو برطرف شد در جریان این جنگ غیر از رادیوهای که در گوشه و کنار جهان مشغول پخش برنامه بودند رادیوی برلین مربوط به نازی ها و رادیو بی بی سی سخنگوی متفقین توانستند به عنوان ابزار های مهم خبری و تبلیغی تاثیر عمده ای بر روند جنگ بگذارند.

پایان جنگ جهانی دوم رادیو رفته رفته بصورت وسیله همگانی در آمد اختراع ترانزیستور و کاربرد آن در رادیو در دهه 1950 این وسیله ارتباطی را با سرعت و وسعت بیشتری جهانگیر کرد تا آنجاییکه امروز هیچ نقطه ای از عالم را نمیتوان یافت که از قلمرو امواج رادیویی خارج باشد.

هم اکنون هزاران ایستگاه فرستنده رادیویی دولتی و خصوصی در سراسر جهان به زبان های گوناگون برنامه پخش میکند که علی رغم توسعه حیرت انگیز تلویزیون و پیشرفت سایر رسانه ها هنوز هم برای استفاده عامه هیچ وسیله ارتباط جمعی که از رادیو سریع تر و سهل الوصول تر باشد وجود ندارد. ارزانی ، سهولت حمل و نقل و سرعت خبر گیری از رادیو امکان را برای دولت های پیشرفته که از توانایی مالی و فنی برخوردارند پدید آورده است تا در دورترین سرزمینها بزبان خود اهالی به نفع دولت خود تبلیغ کنند مانند رادیو لندن به 40 زبان  در دنیا

ویژه گی های رادیودر مقایسه با دیگر رسانه ها

 

الف : مزیت ها

1 – غلبه بر زمان و مکان

2- قابلیت حمل و نقل

3- قابلیت اقناع و نفوذ

4 – قابلیت استقاده توام با دیگر فعالیت ها

5- قابلیت ارتباط با گروه های مختلف فرهنگی

 

ب: محدودیت ها

1-     استفاده از یک حس در بر قراری ارتباط

2-     دشواری تمرکز بر پیام های رادیویی

3-     فرار بودن پیام های رادیویی

4-     امکان تحریف و دگرگونی در پیام های رادیویی