کسی که میخواهد خدا را بخواند سزاوار است
این چند فصل را مطالعه نماید :
فصل اول
یکی از حقوق خدا بر بنده این است که او را به همان نحوی که خود او دستور داده بخواند و چنانکه او خواسته او را بندگی کند و از برنامه و قانون او تخلّف نکند و به همان اسماء و صفاتی که خدا خود را معرفی کرده او را صدا زند. نه این که به سلیقة ناقص خود اکتفا کند و به نامها و اسمائی که لایق ذات او نیست او را بخواند و به بهانة ارادت به انبیاء و اولیاء برخلاف قانون الهی عمل کند.
متأسفانه در زمان ما جهالت و غرور و بدعتها چنان شایع شده که به نام ارادت به مقرّبان خدا و به بهانة رجوع به اخبار و احادیث مجعوله و کتب غیرمعقوله برخلاف دستور قرآن عمل میشود. بلکه رسول خداr و ائمّة هدی سعی و کوشش داشتند که کسی برخلاف کتاب خدا چیزی نگوید و برخلاف قولِ خدا خبری را به ایشان نسبت ندهد. ولی چنانکه در زمان حیاتشان اذیّت و آزار شدند پس از وفاتشان نیز هر کسی به نام ایشان هر چه خواست به هم بافت و میان مردم منتشر ساخت نه حسابی در کار و نه میزانی، چه بسیار دعاهای کفرآمیز و شرکانگیز و مخالف توحید مورد توجّه ملّت شده، نه دانشمندی توجّهی دارد و نه کسی خیرخواهی میکند و نه خردمندی خیرخواه برای بیداری مردم سخن میگوید. عدّهای از ترس دکانداران ساکت و خاموشند، عدّهای برای حفظ دکّان و جمعآوری مریدان با عوام همآواز و دمسازند و اکثر مردم آن قدر گرفتارند که فرصت تأمّل و تفکّر ندارند. ما چون خود را مکلّف و موظّف و مسؤول دانستیم و از کسی هم جز خدا توقّعِ پاداشی نداریم، در مقام برآمدیم که حق را آشکار بگوئیم و خیر امّت را بنگاریم؛ چه کسی بپذیرد و چه نپذیرد و امیدواریم و انتظار داریم که مردم هشیارِ بیدار با ما همکاری کنند و از دکّاندارانِ شیّاد عوامفریب، نهراسند و چنانکه خدا در سورة زمر آیة 17 فرموده نوشتة ما را بخوانند و اگر دیدند حق گفتهایم ما را یاری کنند.
فصل دوم
بهترین دعاها، دعاهای قرآن است که حقتعالی از قول انبیاء و دیگران نقل کرده و یا خود دستور داده زیرا قرآن سندی محکم و متواتر است و از دست جعّالین و کذّابین محفوظ مانده و خود خدا حفظ آن را تضمین کرده؛ در سورة حجر آیه 9 فرموده :
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿9﴾
(حجر / 9)
ولی دعاهای دیگر که در کتب دعا ذکر کردهاند، نویسندگانِ آنها معصوم از خطا نبودهاند یا به واسطة تسامح در ادلّة سنن هر دعا و زیارتی را جمع کردهاند و توجّه نکردهاند که اکثراً یا سندی ندارد و فلان مقدّس و یا فلان عالم به سلیقة خود آنها را به هم بافته و یا اگر
ادامه مطلب ...