مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

قانون اوکان

 قانون اوکان : بدترین پیامد رکود اقتصادی افزایش نرخ بیکاری  است . باکاهش به روند فعالیت شرکت  ها نیروی کاری کمتر نیاز پیدا می کند ،بنابرین کارگران جدید استخدام نمی کند وکارگران فعلی خود را هم ازکار بیکار می کند . دررکود سال های 1981و1982 ازهرده کارگر امرکائی یکنفر بیکار است .

   

   این طور به نظرمی رسد که بیکاری  معمولاًپابه پای فعالیت درهرچرخه تجاری حرکت می کند .بنابرین قانون بر علاوه هردو درصدی که تولید ناخالص داخلی نسبت به تولید نا خالص داخلی باالقوه کاهش می یا بد ،نرخ بیکاری  حدوداًیک درصد افزایش می یابد .

   برای نمایش قانون اکان می توانیم ازنمونه های تاریخی استفاده کنیم  که مربوط است به رکود   اقتصادی سال های 1979-1982 .درین دوره تولید ناخالص داخلی اصلاًرشد نکرد .درمقابل تولید ناخالص داخلی باالقوه سالانه 3 درصد رشد کرد ودر پایان این  دوره به 9درصد رسید . به اساس این قانون درمورد حرکت نرخ بیکاری  ازسال 1979 تاسال 1982 چه پیش بینی میتوان کرد؟ بنابرقانون اوکان برعلاوه هردو درصد کاهش (GNP) یک درصد به نرخ بیکاری  افزوده میشود بنابرین 9درصد کاهش درتولید ناخالص داخلی باعث افزایش 4.5 فیصد نرخ بیکاری  شده بود .از آنجا که نرخ بیکاری  درسال 1979 یعنی درآغاز این دوره 5.8 درصد بود به اساس این قانون باید نرخ بیکاری  واقعی درسال 1982 . 9.7 درصد بود . این مثال نشان می ده د که چطور میتوان ازقانون اکان برای  تخمین نرخ بیکاری  در یک چرخه تجارتی  استفاده  کر د.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد