مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

یازده نصیحت برای زنان مسلمان

برای خواهران یازده نصیحت گرانبها را تقدیم می داریم تا به آن عمل کنند. و در اینصورت با سعادت خواهی زیستند و بالآخره با ستایش به رحاب پروردگار خویش خواهی پیوست. پس همواره باید در این عملکرد خود از خداوند طلب استعانت نموده، و مسائل را، با درک و فهمی صحیح دنبال کنید:

 

1- خداوند یکتا را آنگونه که در کتاب گرانبهایش قرآن و توسط فرستاده عالی مقامش محمد (صلی الله علیه وسلم) تو را امر نموده است عبادت کن.

2- از شرک در عقیده و عبادت خویش بر حذر باش و دوری کن –چون شرک همه اعمال تو را نابود ساخته، و موجب خسران خواهد گشت.

3- از انواع بدعت در عقیده و چه در عبادت خود پرهیز کن، چون بدعت پیامدی بجز گمراهی نداشته و صاحب بدعت در آتش جهنم خواهد سوخت.

ادامه مطلب ...

کتابخانه های عمومی در عصر انترنیت

آینده شناسان، سرمقاله نویسان و افراد بی شمار دیگری، سال ها است که آماده نواختن مارش عزا برای پایان حیات کتابخانه های عمومی بوده اند، با این توجیه که با وجود اینترنت نیازی به کتابخانه و حتی کتاب وجود نخواهد داشت. اما اگر از کتابخانه ای عمومی در ایالات متحده بازدید نمایید، متوجه خواهید شد که هر ساله افراد بیشتری از کتابخانه استفاده می کنند. اینترنت افزایش چشم گیری درگردش کلیه خدمات و مطالب اطلاعاتی کتابخانه ها ایجاد کرده است، به نحوی که استفاده از این خدمات، به آنسوی آجرها و دیوارهای کتابخانه ها گسترش یافته است. کتابخانه های عمومی، فناوری های جدید و ابزارهای رسانه ای که در طول 150 سال گذشته به وجود آمده اند را جذب، استفاده و ترویج نموده اند. اینترنت و قابلیت دسترسی آن به دنیای اطلاعات، کتابخانه های

ادامه مطلب ...

ارتباط فرهنگ های گوناگون در انترنیت

هنر و ادبیات به صورت آنلاین در کتابخانه جهانی وجود دارند. کتابخانه ملی کنگره آمریکا ) ( اخیرا اقدام به ایجاد کتابخانه جهانی دیجیتالی برای کارهای تاریخی، هنری و آثار ادبی از نقاط مختلف دنیا کرده است. هدف این پروژه، جمع آوری منابع آنلاین در مورد اقلام منحصر به فرد و کمیاب است که در آمریکا و مخازن موجود در غرب و منابع فرهنگ های غنی دیگر مانند آسیای جنوبی و شرق، ممالک اسلامی از اندونزی تا آسیای غربی و تا آفریقا وجود دارند. جیمز اچ بیلینگتون  مسئول کتابخانه مجلس آمریکا می گوید: «کتابخانه دیجیتالی جهانی کلیه این اقلام موجود را به صورت رایگان

در اختیار تمامی افرادی که دسترسی به اینترنت داشته باشند قرار می دهد. » او اضافه می کند که: «وجود منابع مختلف از فرهنگ های گوناگون در یک مجموعه موجب نزدیکی بیشتر مردم به یکدیگر و بهره بردن از عمق و ژرفای فرهنگ های گوناگون تحت مجموعه جهانی واحد ی می باشد.

بیلینگتون پیشنهاد چنین کتابخانه ای را در ماه ژوئن سال 2005 در هنگام سخنرانی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، مطرح ساخت. او در ماه نوامبر همان سال شروع به کار این کتابخانه را با حدود 3 میلیون دلار کمک مالی از طرف شرکت جستجوگر اینترنتی گوگل اعلام داشت. کتابخانه ملی کنگره از این مبلغ برای توسعه فناوری و سازمان دهی این کتابخانه استفاده می کند تا ملت ها و سازمان های گوناگون در سراسر جهان را تشویق به مشارکت در این تلاش بین المللی نماید. جستجوی بیشتر برای افزایش کمک های مالی و تخصص مورد نیاز از طریق به کار گیری بخش خصوصی و شرکای تجاری صورت خواهد گرفت.

کتابخانه دیجیتالی جهانی بر اساس پروژه های مستند دیجیتالی در کتابخانه ملی کنگره بنیان گذاشته می شود.

ادامه مطلب ...

همة عنکبوتها تار نمی‌بافند؟

یک تصور رایج این است که عنکبوت در گوشه‌ای تار می‌تند و در آن منتظر می‌ماند تا حشراتی را که به داخل تار وارد می‌شوند شکار کند امّا همة عنکبوتها تار نمی‌بافند. بلکه از روشهایی زیرکانه استفاده می‌کنند و طعمه خود را به دام می‌اندازند. رُتیل که نوعی عنکبوت است، خود را در سط گلها پنهان می‌کند و منتظر حشراتی می‌شود که به او نزدیک می‌شوند. آنگاه با پرتاب کردن پایش به سوی طعمه آن را شکار می‌کند. یک نوع عنکبوت هم تله‌ای در زیر زمین می‌سازد که دارای یک در مخفی است. این عنکبوت داخل تله را با تار ابریشم می‌پوشاند و قسمت بیرونی را با خار و خاشاک استتار می‌کند. به محض عبور حشره، عنکبوت از فاصلة نزدیک حرارت طعمه را حس می‌کند و ناگهان از تله خارج می‌شود و طعمة خود را شکار می‌کند.

برخی عنکبوتها هم برای گرفتن طعمه از روش علاقلانه‌تری استفاده می‌کند. بدین ترتیب که مایع چسبناکی را به طرف حشرات پرتاب می‌کنند و آنها را به داخل لانه می‌کشند. یک نوع عنکبوت هم با بزاق دهانش تور کوچکی می‌سازد و همانند یک صیاد کوچک، صید درمانده را شکار می‌کند.

چگونه ابر تشکیل می‌شود؟

وقتی که هوای گرم بالا می‌رود، سرد می‌شود، آنگاه بخار آب موجود در هوا فشرده می‌شود و به صورت قطره‌های آب درمی‌آید. این قطرات بسیار ریز هستند و نمی‌توانند بیفتند و به‌طور معلق در فضا باقی می‌مانند. سپس در سطوح بالاتر خیلی سرد می‌شوند و تشکیل کریستالهای یخ می‌دهند. ابرها توده‌های تشکیل شده از کریستالهای ریز یخ هستند. بعضی از ابرها شبیه پشم یا پنبة پف کرده‌اند که به آنها ابرهای کومولوس می‌گویند. بعضی دیگر همانند صفحه‌های نازکند که به آنها ابرهای استراتوس یعنی صفحه‌های نازک می‌گویند. ابرهای سیروس نیز در سطوح خیلی بالای زمین تشکیل می‌شوند. رنگ ابرهای بارانزا یا ابرهایی که در فصول بارانی تشکیل می‌شوند خاکستری است و دارای رطوبت بسیار بالایی هستند و به صورت قطرات باران به زمین می‌افتند.

منبع اطلاعات ما در بارة دایناسورها چیست؟

دایناسورها حدود 180 میلیون سال پیش در روی زمین ظاهر شدند و در حدود 60 میلیون سال پیش نسل آنها منقرض شد. قبل از اینکه اولین انسان قدم بر روی کرة خاکی بگذارد، دایناسورها قدیم‌ترین جانوران روی زمین بودند. بنابراین، اطلاعات ما در بارة آنها کم است. تقریباً آنچه می‌دانیم از باقیماندة فسیلهای آنهاست که در لایه‌های صخره‌ها یافت شده است. فسیلها انواع مختلف دارند. معروف‌ترین آنها فسیلهایی هستند که در طول زمان به سنگ تبدیل شده‌اند و فسیلهای استخوانها و دندان‌ها، و بررسی این فسیلها به شکل واقعی دایناسورها در زمان حیات‌شات پی برده‌اند. با مطالعة فسیلها، نظریة تکامل شکل گرفت. گاهی اوقات حتی جای پای دایناسورها در گِل هم به فسیل تبدیل شده است. این نوع فسیلها به ما می‌گویند که دایناسورها چگونه راه می‌رفتند. به ندرت، فسیل تخمهای این حیوانات یافت شده است. در باقیماندة فسیلها، غالباً فسیل حیوان دیگری نیز وجود دارد که نشان دهندة آن است که این حیوان، حیوانات دیگری را شکار کرده است.

گردباد چیست؟

روزانه 45000 طوفان در کرة زمین رخ می‌دهد که بیشتر آنها طوفانهای سخت و طاقت‌فرسایی هستند امّا بعضی طوفانها که گردباد نامیده می‌شوند می‌توانند بسیار خطرناک باشند. زمانی که جبهه هوای کم‌فشار بر روی منطقة استوایی یا اقیانوس قرار می‌گیرد، گردباد تشکیل می‌شود. باد در اطراف منطقة کم‌فشار می‌چرخد و با نزدیک شدن به خشکی، ویرانگر می‌شود. گردباد می‌تواند امواج دریا را به سمت خشکی پرتاب کند. گردباد به‌طور معمول در بخشهایی از دریا مثل خلیج بنگال، شکل می‌گیرد. شدیدترین گردباد اغلب در بنگلادش اتفاق می‌افتد. در سال 1970 میلادی چنین گردبادی بیش از یک میلیون نفر را کُشت. گردبادها نامهای مختلفی دارند؛ مثل «هاریکن» یا «تیفون». در استرالیا هم گردبادی به نام «ویلی نیلی» وجود دارد. ما قادر نیستیم گردباد را کنترل کنیم ولی با پیش‌بینی دقیق هواشناسی می‌توانیم زندگی انسانهای زیادی را نجات دهیم.

نظراتى چند از اندیشمندان مغرب زمین در رابطه به قران

نظراتى چند از اندیشمندان مغرب زمین

در این بخش نظراتى چند از اندیشمندان مغرب زمین را که با دیده انصاف و بدور از تعصب به قرآن نگریسته و در آن تفکر و تدبّر نمودهاند یاد مىکنیم که زانوى عجز در برابر پیشگاه با عظمت قرآن بر زمین زدهاند باشد که درسى براى مسلمانان بىتوجه به قرآن باشد.علت ذکر چنین اعترافاتى از دانشمندان غربى این است که اعتراف دشمن به فضل کتاب آسمانى ما مسلمانان در خور اهمیّت است.1

 ـ «فیلیپ.ک.حِتّى» دانشمند معاصر و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا که در باره تاریخ عرب تحقیقات ارزندهاى کرده و چندین کتاب در این زمینه نوشته است، در یکى از کتب خود به نام «تاریخ عرب» مىنویسد:قرآن از تمام معجزات بزرگتر است و اگر سراسر اهل عالم جمع بشوند بىتردید از آوردن مثل آن عاجز خواهند بود.
 

ادامه مطلب ...

نگاهی به بدیده خودکشی در عصر جدید

بحث و گفتگوی علمی پیرامون ((خودکشی)) پدیده ای است که باتوسعه و تکامل علوم روانشناسی و جامعه شناسی زاده شده و کشف اسرار و رموز واقعی آن همگام با پیشرفت دو دانش یادشده به پیش می رود.  


 هرچند از آغاز خلقت و استقرار بشر در روی زمین تاکنون، بسیاری از فرزندان آدم دست به خود کشی زده و یا اقدام به آن ورزیده اند؛ اما هیچگاهی تحلیل و تشریح دقیق و علمی آن به پیمانة کنونی مورد مداقه قرار نگرفته و نتایجی برای پیشگیری آن به دست نیامده است. باپیدایش و تکامل علوم روانشناسی و جامعه شناسی – که عمر آنها از چند دهه فراتر نمی رود – ((خودکشی)) به عنوان دهمین عامل مرگ و میر درجهان مورد بحث قرار گرفته  است.

ادامه مطلب ...