مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

عوامل تولید

عوامل تولید : به عواملی که انسان به کمک آنها میتواند کالا و خدمات را تولید نمائید عوامل تولید گفته میشود. عوامل تولید را میتوان بصورت عموم به چهار عامل ذیل مرتبط  دانست:

1 – منابع طبیعی (زمین) : تمام منابعی را که طبیعت به اختیار انسانها گذاشته و کار انسان ها بالای آن صورت میگیرد، مانند: زمین، آب، موادخام،باد و ... منابع طبیعی یاد میشود.

2 – کار (نیروی انسانی) : کار عبارت از فعالیت فزیکی و دماغی انسان ها است که هدف آن تولید اشیاء و خدمات ضروری زندگی بشر میباشد. ویا به عبارت دیگر کار عبارت از پروسه فعالیت هدفمند انسان ها است که بوسیله آن انسان شکل طبیعت را تغییر داده و جهت رفع احتیاجات خویش آنرا مساعد میسازد.

3 – سرمایه : کلیه وسایل و تجهیزات که توسط انسان ساخته میشوند و منظور از ساختن آنها استفاده از خود آنها نیست، بلکه برای تولید کالاهای دیگر بکار گرفته میشوند سرمایه نام دارند. مانند ماشین و آلات، ابزار و آلات، دانش فنی و غیره .

4 – مدیریت : عبارت از تمام استعداد های انسانی است که جهت تنظیم  پروسه تولید  بکار میرود. مانند توانائی اتخاذ تصامیم، توانائی تعیین هداف، توانائی انتخاب، کاربرد و ترکیب سایر عوامل تولید.  

کالا

کالا : از نظر عموم، کالا به اسباب و اساس و امسال اینها گفته میشود. اما در اقتصاد تعریف گسترده تری از آن وجود دارد و به تمام وسایلی که نیازهای انسان را بطور مستقیم ویا غیر مستقیم برآورده میکنند، کالا گفته میشود.

اقسام کالا : از نگاه علمی کالا به دو قسمت مجانی و اقتصادی تقسیم شده است :

کالای مجانی : به تمام کالاهائیکه به سبب فعالیت های انسان تولید نمیشود و خداوند بزرگ آنها را بصورت رایگان در طبیعت در اختیار بشر قرار داده است ، کالای مجانی و یا رایگان میگویند. 

ادامه مطلب ...

روش میکرو و ماکرو

منظور از تحلیل میکرو اقتصادی بررسی بر اساس کمیت های جزئی و بطور انفرادی (مصرف کننده، پس انداز کننده و...) است و منظور از تحلیل ماکرو اقتصادی تجزیه و تحلیل بر مبنای کمیت های  کلی و به مقیاس گروه ها مانند : مصرف کنندگان ، پس انداز کنندگان، و بلاخره جوامع اقتصادی است.

     

ادامه مطلب ...

اهداف و سیاست های اقتصادی :

اهداف اقتصادی را که اکثر ممالک جهان تعقیب مینمایند، قرار ذیل است:

1 – رشد اقتصادی : یعنی تولید بیشتر اجناس و خدمات ویا افزایش در کمیت تولید را رشد اقتصادی مینامند.

2 – انکشاف اقتصادی : بهبود در کیفیت محصولات و خدمات، انکشاف اقتصاد

ادامه مطلب ...

ویژگیهای دوربین های تلویزیون

برنامۀ تلویزیونی زنده یا برنامه ای که روی نوار ویدئو ضبط می شود ، تاثیر عمده ای د رفنون تولید دارد. در یک برنامۀ زنده، بینندگان حوادث واقعی را همان طور که اتفاق می افتد تماشا می کنند . احساس آنها این است که از درون چشم دوربین همه چیز را می بینند، و در این حالت با نوعی هیجان ، انتظار و دلهره، حوادث غیر قابل پیش بینی را تجربه می کنند. اضطراب و نا آرامی در موقعیتهای خاص، بویژه در پخش بازیها و مسابقات ورزشی، که نتیجۀ آن مشخص نیست، به موارد قبلی افزوده می شود.

با وجود این ، برای بسیاری برنامه ها با موضوع های خاص، جذابیت تماشای برنامۀ زنده بحث انگیز است. بدون تردید ، پخش برنامۀ زنده برای تیم تولید، محدودیتهای را ایجاد می کند. زمانی که یک برنامه ضبط شدۀ ویدئویی یا برنامۀ فیلمبرداری شدۀ خوبی را نگاه می کنیم، در آن لحظه نیز نوعی احساس قرابت و تصوری از واقعیت داریم. حتی وقتی از نتیجه و پایان برنامه آگاهیم، یا میدانیم که بازیگران برنامه دیگر در قید حیات نیستند، برای یک لحظه مجذوب برنامه یا فیلم می شویم.

ضبط و تولید یک برنامۀ ویدئویی، امکانات زیادی را در اختیار کارگردان می گذارد . در این نوع کار، جهت تولید برنامه ای جالب و بی عیب و نقص، انعطاف بسیار و آزادی عمل برای اصلاح و تغییر ساختار برنامه وجود دارد . در اینجا می توان روند جریان تولید را به روشهای مختلف ساده تر کرد و مهمترین موضوع اینکه وقتی تولید برنامه ای را به پایان بردید، می توانید آن را در بازار عرضه کنید، یا برای استفاده در بخشی از برنامه ای را به پایان بردید ، می توانید آن را در بازار عرضه کنید یا برای استفاده در بخشی از برنامه های آینده بایگانی نمایید. یک برنامۀ زندۀ ضبط نشده، پس از پخش ، برای همیشه از دست رفته تلقی می شود.

ایدیولوژی

مفهوم ایدئولوژی یا جهان‌بینی در علوم اجتماعی بسیار بحث انگیز و فرّار است.

می‌توان برداشت‌های موجود از ایدئولوژی را در چهار دسته گنجانید:

۱. ایدئولوژی نوعی اندیشه انحرافی کاذب است، مانند «آگاهی» سوژه های انسانی در جامعه‌ی سرمایه‌داری.

این تعریف که از نظر شناخت شناسی منفی است، مشخصا از سوی مارکس و انگلس عنوان شده است و در متن مقدمه 1859 انگلس آمده است. همچنین در نظریه‌های پسامارکس نظیر مارکسیسم هگلی ِ گئورگ لوکاچ و نقد کارل مانهایم بر پیش‌داوری‌های ماتریالیسم تاریخی حضور دارد.

۲. ایدئولوژی مجموعه‌ای است از نظرات، اعتقادات و نگرش‌ها : مانند جهان‌بینی ِ یک طبقه یا گروه اجتماعی.

این تعریف از نظر اجتماعی نسبی است.

۳. «ایدئولوژی نظری» یک نظام فکری کم و بیش آگاهانه.

این تعریفی محدود از ایدئولوژی است که تا دهه ۱۳۶۰ (میلادی) برداشت غالب از مقوله ایدئولوژی در بحث‌های فلسفی و سیاسی بود.

۴. «ایدئولوژی عملی» که رسانه‌ی کمابیش ناآگاهانه‌ی رفتارهای مرسوم محسوب می‌شود.

این تعریفی مبسوط است که توسط مارکس مطرح شده است و بعدها آنتونیو گرامشی و لویی آلتوسر آن را توسعه داده‌اند. این برداشت، از دهه ۶۰ به بعد مقبول‌تر بوده است.

هشدار دانشمندان نسبت به مقاومت پشه مالاریا

دانشمندان در سراسر جهان شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد پشه مالاریا نسبت به قویترین داروی مقابله با این بیماری که در سال یک میلیون نفر را از پا در می آورد، مقاوم شده است.

محققان می گویند که روند مقاومت از کامبوج شروع شده و اگر فورا جلوی آن گرفته نشود می تواند به یک فاجعه جهانی تبدیل شود.

گفته می شود که تا به حال حدود دو تا سه روز طول می کشید تا داروی آرتمسینین (Artemesenin) انگل مالاریا را از خون بدن انسان بیرون کند.

اما آزمایش های اخیر نشان داده است که اکنون پاکسازی خون پنج تا شش روز طول می کشد.

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد انگلی که باعث شیوع این بیماری می شود، به تدریج نسبت به داروها مصونیت پیدا می کند.

جیل مک گیورینگ، خبرنگار بی بی سی در کامبوج می گوید که مشخص نیست چرا این منطقه پرورشگاه مقاومت در برابر مالاریا شده است اما ضعف سیستم بهداشتی و عدم استفاده صحیح از داروی ضد مالاریا می تواند از جمله عوامل آن باشد.

داروی آرتمسینین پیشرفته ترین دارو برای مقابله با مهلک ترین نوع مالاریاست.

ادامه مطلب ...

آمار مرگ افراد سگرتی دو برابر افزایش یافته است

سازمان ملل متحد از سیگاری ها در سراسر جهان مصرانه خواسته است امروز سیگار نکشند.

بنا به تخمین سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 میلادی مصرف دخانیات مهم ترین عامل مرگ و میر و معلولیت در جهان خواهد بود.

اختصاص یک روز برای کنار گذاشتن سیگار، تلاش سازمان ملل متحد برای برجسته کردن خطرات ناشی از سیگار کشیدن بوده است.

شمار افرادی که در چین سیگار می کشند از کل جمعیت ایالات متحده بیشتر است.

مقام های چین می گویند بیش از 25 درصد مردم این کشور سیگار می کشند که بیشتر آنها مرد هستند.

هر ساله دو تریلیون سیگار در چین فروخته می شود و بزرگترین بازار سیگار جهان متعلق به این کشور است.

هشدارهای بهداشتی که معمولا روی پاکت های سیگار چاپ می شود در چین بسیار کوتاه و نامشهود است.

ادامه مطلب ...

محبوبیت مارکس در گیر و دار بحران مالی جهانی

 یکی از ناشران آلمانی اعلام کرده است که فروش آثار کارل مارکس از زمان آغاز بحران مالی جهانی جاری افزایش پیدا کرده است.

کارل دیتز ، ناشر آلمانی، می گوید که امسال 1500 نسخه از کتاب "سرمایه" مارکس به فروش رفته که از 200 نسخه ای که معمولا سالانه می فروشد، بسیار بیشتر است.

فروش این کتاب که در سال 1867 نوشته شده، به ندرت به بیشتر از دو رقم رسیده اما از سال 2005 تا به حال فروش آن بیشتر شده است.

فلسفه اقتصادی مارکس و به خصوص نمونه لنینیستی روسی آن با سقوط اتحاد جماهیر شوروی در دهه هشتاد میلادی، از مد افتاد. جوئرن ، مدیر انتشاراتی می گوید: "این(فلسفه) یقینا الان مد روز است. بحران مالی برای ما سود سرشاری به همراه آورده."

ادامه مطلب ...

سونی بعد از ۱۴ سال برای اولین بار زیان داد

گزارش سالانه شرکت سونی نشان می دهد که این شرکت برای اولین بار طی ۱۴ سال گذشته زیان داده است. این ضرر مالی بی سابقه، معادل حدود ۹۹ میلیارد ین ژاپن (یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار) در پی افت شدید فروش محصولات این شرکت ثبت شده است.

این در حالی است که شرکت سونی در سال گذشته مالی، سودی معادل ۳۷۰ میلیارد ین ( سه میلیارد و ۹۰۰ میلیارد دلار) ثبت کرده بود.

بحران مالی جهانی و افزایش ارزش ین، واحد پول ژاپن، از دلایل اصلی زیان سالانه شرکت سونی عنوان شده است.

ادامه مطلب ...