مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

ترس بزرگترین دشمن ما

کشنده ترین نیروئی که زندگی را از میان میبرد، ترس است. ترس سجایای اخلاقی را ضعیف می کند، پشتکار و حس پیشرفت را شکست می دهد، سبب بیماری می شود، سعادت را فلج می سازد و مانع موفقیت در کار ها می گردد. ترس عیب جبران ناپذیری است یعنی عیب محض است. اکنون دانشمندان روانشناس به خوبی پی برده اند که ترس خون را ضایع می کند و هضم غذا را مشکل می سازد.

ترس از جنبش و فعالیت مغز و بدن می کاهد و تمام عناصر موفقیت را میکشد. دشمن خونی سعادت جوانی و رفیق وحشت آور ایام پیری است نشاط و خوشحالی از آن فرار می کند و شادی نمی تواند با او در یکجا زندگی کند.  

ترس


[1] Horace Fletcher- پژوهشگر آمریکایی در امر تغذیه و پایه گذار روشی به نام فلچریسم (1849-1919)

ادامه مطلب ...

رابطه اقتصاد با سایر علوم

  علم اقتصاد با سایر علوم ، به ویژه با علوم انسانی ، روابط نزدیک و پیوند های نا گسستنی دارد تا جایکه خود گاهی مکمل آنها تلقی میشود . وجود چنین روابطی ، که اغلب از روابط وابستگی است ، بیشتر استقلال محدود اقتصاد را میرساند.

الف- رابطه اقتصاد با حقوق :

      رابطه اقتصاد با حقوق از طریق مجاری مختلف برقرار

میگردد. در واقع حقوق است که چارچوب فعالیت اقتصادی و نهادها و سازمان اجتماعی (حقوق اساسی) ، روابط مربوط به کسب و انتقال ثروت و مالکیت ابزار تولید و بطور کلی روابط مدنی بین افراد (حقوق مدنی) و روابط فردی و صنفی و دسته جمعی مربوط به کار (حقوق کار) همچنین روابط مختلف مربوط به کسب و تجارت (حقوق تجارت) را مورد مطالعه قرار میدهد.

و بدین ترتیب ، شرایط نهادی و حدود فعالیت اقتصادی را تعیین میکند . ولیکن حقوق ، برخلاف اقتصاد مبتنی بر اصول و قوانینی است که به وسیله جامعه پذیرفته شده و جنبه اجباری و دستوری دارد.

 

ب- رابطه اقتصاد با روانشناسی :

      رابطه اقتصاد با روانشناسی ، شاید نزدیکتر و ناگسستنی تر از روابط آن با هر علم و فن دیگری

ادامه مطلب ...

اهمیت انتخابات

نیاز عمده جوامع بشری جهت جلوگیری از هر گونه انرشیسم یا هرج و مرج و بی نظمی ، ایجاب می کند که عده ای به نماینده گی از مردم اداره امور کشور و تعیین چارچوب اداره آن را به عهده بگیرند. در کشور های که مدعی اند که حکومت آن ها مردمی است این عده با حضور مردم و از طرف آنها انتخاب می شوند. 

election انتخابات

وقتی که انتخابات در سطح یک کشور صورت می گیرد هر فرد از جامعه می تواند در آن سهم بگیرد و به طور کلی کلمه انتخابات گزینش سالم فرد یا افرادی از جامعه از طرف مردم تلقی می شود. برای تحقق این امر باید امکانات و محیط مناسب و مساعد برای مردم از سوی حکومت و دستگاه های نظارتی مهیا گردد. سیاست گذاران امر انتخابات باید مردم را از چارچوب و ضوابط حاکم بر انتخابات آگاه سازند و چگونگی انتخابات سالم را روشن نمایند.

انتخابات گزینش بهترین هاست. مردم با حضور خود در صحنه انتخابات ریس جمهور (که گزینش فرد اول کشور می باشد) بر می گزینند. و به این ترتیب حق و سهم خود را در اداره کشور به عنوان یک فرد از کشور ایفا کنند.

فرد یا افرادی که به این طریق به عنوان ریس جمهور  ، نماینده شورای ملی (ولسی جرگه)، مجلس سنا و شورای ولایتی انتخاب می گردند و با اکثریت در نظر گرفته شده در قانون، این مسئولیت را عهده دار می شوند، این افراد باید قبل از انتخاب شدن باید برنامه مشخص داشته باشد و به ملت ارائه دهند

در یک ملت می تواند انتخاب ها متفاوت باشد و نتیجه آرای مردم عده این از نامزدان که اکثریت آراء داشته باشند پیروز اعلام می شوند .رای دهنده گان باید به اطلاع از وضعیت جامعه و کسانی که می توانند جامعه اسلامی را به سوی پیشرفت و تعالی هدایت نمایند. انتخاب سالم خود را به انجام برسانند.

سیر تکامل علم اقتصاد

سیر تکامل اقتصاد :

      از نظر تاریخی اقتصاد مراحل ذیل را سپری نموده است:

1- اقتصاد به عنوان اخلاقیات فلسفی و مذهبی: در جهان باستان یعنی دوران یونان و روم قدیم اقتصاد از فلسفه و اخلاقیات جدا نبود و از نظر روش بررسی اقتصاد جزئی از فلسفی سیاسی همراه با موازین اخلاقی و اجتماعی تلقی میشد. در قرون وسطی نیز اقتصاد مانند سایر علوم اجتماعی از مذهب و معیارهای ارزشی جدا نبود. 

اقتصاد

2- اقتصاد به عنوان سیاست های تجاری و دولتی: در دوره سودا گران (مرکانتیلیست ها) اقتصاد از سیاست جدا نبود و از این لحاظ "اقتصاد سیاسی" شامل سیاست های تجاری و دولتی  ای میشد که هدف آن افزایش "ثروت ملی" در کشور های اروپائی غربی بود. مکتب سوداگری از قرن پانزدهم تا نیمه اول قرن هجدهم میلادی فعالیت و تلاش منظم خود را در جهت تدوین نظریه سیاست اقتصادی بکار برد.

3- اقتصاد به مثابه یک نظام علمی: دانش اقتصاد در غرب برای اولین بار همزمان با چاپ کتاب ثروت ملل آدم اسمیت در سال 1776 میلادی بصورت یک علم جداگانه (جدا از مذهب و سیاست) در آمد و روش بررسی علم اقتصاد بصورت یک روش علمی مطرح شد.

علت گرایش غربیان به دین مقدس اسلام

درآغاز این نبشـته باید دانست که که چرا غربیان در عصرامروزی  گرایش خود را به دین مقدس اسلام  اعلان میدارند ؟  

Islam

علت اینکه مردمان عصرامروزی زود به اسلام میگرایند ، عبارت است از :

1) تشنگی بعد مادی ومعنوی : علت اساسی پذیرش اسلام در غرب  تشنگی حقیقی خود آنان در جوانب مادی ومعنوی حیات انسانی است ، زیرا قوانین بشری اگرچه در ساحات مادی تا اندازهء برای انسان خدمت نموده است ، ولی از نگاه اجتماعی ، روابط فردی ، روابط انسانی ، روابط با مردمان جهان ، زنده گی فامیلی ، احترام والدین واعضای خانواده ، صله رحم ، آنانرا را خیلی ها به عقب رانده است ، نشر امراض مـختلف مانند ایدز ، سارس ، انواع مختلف سرطان ها ، و رو آوردن  به مخدرات ،  نیز علت همین قوانین بیدینی و یا ادیان ساخته بشراست که دامنگیر ملیون ها انسان شده است میباشد .

ادامه مطلب ...

ارتباطات

ارتباطات انسان با انسان بطور کلی بر دو نوع است : الف : ارتباطات کلامی ب : ارتباطات غیر کلامی

الف : ارتباطات کلامی مجموع روابطی را که از طریق گفتن و گفتگو حاصل می شود ارتباط کلامی می گویند . برای اینکه در شغل خود موفق شویم باید از کلمات با دقت استفاده کنیم . هر کلمه ای احساسات ، عواطف خاص و عملکرد متفاوتی را در افراد برمی انگیزد . اگر کلمات در جا و مکان مناسب خود بکار برده شوند به

ادامه مطلب ...

مدیریت خوب

انسان موجودی است اجتماعی و در زندگی اجتماعی تحت تاثیر طبعیت و فطرت خویش قرار دارد و بخش مهمی از سعادت خویش را در سایه چنین کششی جستجو می کند .یکی از ارکان زندگی اجتماعی مدیریت است ؛زیرا «در اجتماع منافع و مقاصد افراد و سرنوشت اشخاص با یک دیگر ارتباط و اشتراک پیدا می کند و به خاطر هرچه مطلوبتر این ارتباط و پایمال نشدن حقوق ، تعیین وظایف،  معرفی حدود و رعایت حقوق ضرورت دارد تا حق از باطل و راستی از کژی مشخص گردد.        

Management

ادامه مطلب ...

آهنگی زیبایی از هنرمند محبوب فرهاد دریا

 

 

برای شنیدن این آهنگ این جا را کلیک کنید!! 

 

کبوتر های سبز جنگلی در دور دست از من

سرود سبز میخواهند

من آهنگ پریشانم

از این غربت , از این دوری

خدا حافظ , گل سوری

جنون نا تمامی در وجودم رخش میراند

هوای تازه تر دارم

از این شور و از این شوری

خدا حافظ , گل سوری

بغل وا کردنی رهتوشه

رهتوشه ء خود را

جیگر زیر جیگر دارم

ز جنس داغ و نا سوری

خدا حافظ , گل سوری......!

دعاهایی از قرآن- از علامه سید ابو الفضل ابن الرضا برقعی قمی

کسی که می‌خواهد خدا را بخواند سزاوار است

این چند فصل را مطالعه نماید :

فصل اول

یکی از حقوق خدا بر بنده این است که او را به همان نحوی که خود او دستور داده بخواند و چنانکه او خواسته او را بندگی کند و از برنامه و قانون او تخلّف نکند و به همان اسماء و صفاتی که خدا خود را معرفی کرده او را صدا زند. نه این که به سلیقة ناقص خود اکتفا کند و به نام‌ها و اسمائی که لایق ذات او نیست او را بخواند و به بهانة ارادت به انبیاء و اولیاء برخلاف قانون الهی عمل کند. 

دعا

متأسفانه در زمان ما جهالت و غرور و بدعت‌ها چنان شایع شده که به نام ارادت به مقرّبان خدا و به بهانة رجوع به اخبار و احادیث مجعوله و کتب غیرمعقوله برخلاف دستور قرآن عمل می‌شود. بلکه رسول خداr و ائمّة هدی سعی و کوشش داشتند که کسی برخلاف کتاب خدا چیزی نگوید و برخلاف قولِ خدا خبری را به ایشان نسبت ندهد. ولی چنانکه در زمان حیاتشان اذیّت و آزار شدند پس از وفاتشان نیز هر کسی به نام ایشان هر چه خواست به هم بافت و میان مردم منتشر ساخت نه حسابی در کار و نه میزانی، چه بسیار دعاهای کفرآمیز و شرک‌انگیز و مخالف توحید مورد توجّه ملّت شده، نه دانشمندی توجّهی دارد و نه کسی خیرخواهی می‌کند و نه خردمندی خیرخواه برای بیداری مردم سخن می‌گوید. عدّه‌ای از ترس دکانداران ساکت و خاموشند، عدّه‌ای برای حفظ دکّان و جمع‌آوری مریدان با عوام هم‌آواز و دمسازند و اکثر مردم آن قدر گرفتارند که فرصت تأمّل و تفکّر ندارند. ما چون خود را مکلّف و موظّف و مسؤول دانستیم و از کسی هم جز خدا توقّعِ پاداشی نداریم، در مقام برآمدیم که حق را آشکار بگوئیم و خیر امّت را بنگاریم؛ چه کسی بپذیرد و چه نپذیرد و امیدواریم و انتظار داریم که مردم هشیارِ بیدار با ما همکاری کنند و از دکّاندارانِ شیّاد عوام‌فریب، نهراسند و چنانکه خدا در سورة زمر آیة 17 فرموده نوشتة ما را بخوانند و اگر دیدند حق گفته‌ایم ما را یاری کنند.

فصل دوم

بهترین دعاها، دعاهای قرآن است که حق‌تعالی از قول انبیاء و دیگران نقل کرده و یا خود دستور داده زیرا قرآن سندی محکم و متواتر است و از دست جعّالین و کذّابین محفوظ مانده و خود خدا حفظ آن را تضمین کرده؛ در سورة حجر آیه 9 فرموده :

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿9﴾

                                                                      (حجر / 9)

ولی دعاهای دیگر که در کتب دعا ذکر کرده‌اند، نویسندگانِ آنها معصوم از خطا نبوده‌اند یا به واسطة تسامح در ادلّة سنن هر دعا و زیارتی را جمع کرده‌اند و توجّه نکرده‌اند که اکثراً یا سندی ندارد و فلان مقدّس و یا فلان عالم به سلیقة خود آنها را به هم بافته و یا اگر

ادامه مطلب ...

وزیر انرژی افغانستان مورد سوء قصد قرار گرفت

وزیر انرژی افغانستان مورد سوء قصد قرار گرفت

اسماعیل خان

اسماعیل خان وزیر انرژی افغانستان از یک سوء قصد در شهر هرات، در غرب افغانستان جان به سلامت برد.

پلیس هرات می گوید کاروان خودروهای حامل اسماعیل خان ساعت ۹ صبح امروز در راه فرودگاه هرات هدف یک بمب کارگذاری شده در کنار جاده قرار گرفت.

پلیس می گوید وزیر انرژی افغانستان قصد داشت شهر هرات، زادگاهش را به قصد کابل ترک کند.

به گفته پلیس هرات، اگرچه در این رویداد به اسماعیل خان آسیبی نرسیده، اما این انفجار تلفات سنگینی در پی داشته است.

عبدالروف احمدی، سخنگوی پلیس منطقه ای غرب افغانستان به بی بی سی گفت در این رویداد چهار تن کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شدند، اما به اسماعیل خان آسیبی نرسید.

آقای احمدی همچنین گفت چهار تن از محافظان اسماعیل خان در میان زخمی شدگان این رویداد هستند.

به گفته این مقام پلیس هرات، اکثر قربانیان این رویداد، غیرنظامیان و شهروندان عادی هستند.

ادامه مطلب ...