مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

شعار تغییر در انتخابات افغانستان

شعار تغییر در انتخابات افغانستان به گونه گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته و شماری از نامزدها آن را شعار اصلی خود قرار داده اند.

نامزدهای انتخابات افغانستان با هدفهای متفاوت به "تغییر" می اندیشند. موضوعهای مختلفی از تغییر نظام سیاسی تا تغییر رهبری و مبارزه با فقر در درون این شعار یک واژه ای جا گرفته است.

عبدالله عبدالله، وزیر پیشین خارجه و از مطرح ترین نامزدهایی است که از شعار تغییر استفاده کرده است. شعار اصلی او هم همین است. ستاد انتخاباتی آقای عبدالله گفته است که او برای حمایت از محتوای این شعار برنامه گسترده ای را تدوین کرده است.

هدف اصلی آقای عبدالله تغییر در شکل نظام سیاسی کشور است. آقای عبدالله گفته است که اگر در انتخابات پیروز شود، برای برقراری نظام پارلمانی بجای نظام ریاستی کنونی در کشور تلاش خواهد کرد.

ولی فروزان فنا، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای توضیح بیشتر "تغییری" که او خواهان آن است، واژه "مثبت" را به واژه تغییر افزوده است. حالا خانم فنا شعارش "تغییر مثبت" است.

خانم فنا هم خواستار برقراری نظام پارلمانی است. او معتقد است که افغانستان در حال حاضر نیازمند تغییرات گسترده در زمینه های گوناگون، از جمله اقتصاد، امنیت، آموزش و پرورش است. خانم فنا تاکید دارد که هر تلاشی باید منجر به "تغییر مثبت" شود.

میرویس یاسینی، نائب اول مجلس نمایندگان و یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جهموری افغانستان است که در برگه های تبلیغاتی خود از این شعار استفاده کرده است.

آقای یاسینی "تغییر رهبری و مدیریت کشور" را هدف خود قرار داده و در برگه های تبلیغاتی خود نوشته است که اگر مردم به "نجات و تغییر" می اندیشند به او رای بدهند.

ستاد انتخاباتی او می گوید این نامزد انتخابات افغانستان به شکل نظام سیاسی کاری ندارد، او بیشتر به بهبود اوضاع امنیتی، اقتصادی، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد می اندیشد. او موفقیت دولت در این زمینه ها را "تغییر" می داند.

شعار تغییر تنها در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری محدود نمی شود، شماری از نامزدهای انتخابات شوراهای ولایتی هم به "تغییر" می اندیشند. 

یک نامزد انتخابات شورای ولایتی کابل این تعبیرها و تفسیرها از واژه و شعار "تغییر" را کافی و واضح ندانسته و در کنار عکسهای بزرگش در خیابانهای کابل نوشته است: "تغییر در زندگی به معنای از بین بردن فقر است."

البته این نامزد، که غلام علی رمضان زاده نام دارد، شعار دیگری هم دارد. او نوشته است: "من با جوهره زبان و قلم راه آبادی و ترقی را هموار می سازم." آقای رمضان زاده در زندگی نامه خود نوشته که او "زندگی مجلل" در دانمارک را رها کرده به کشورش آمده است تا در زندگی مردم "تغییر" بیاورد.

شوراهای ولایتی افغانستان در سطح ولایات این کشور از صلاحیتهای محدودی برخوردارند. اعضای این شوراها تنها به مقامهای اجرایی ولایتها مشورت می دهند و در حد محدودی از کارهای آنها نظارت می کنند.

با این حال مشخص نیست آن عده از نامزدهای شوراهای ولایتی که مانند آقای رمضان زاده، که تغییر را شعار خود قرار داده اند، تا چه حدی توان آوردن تغییر در زندگی مردم را دارند.

با این همه، شاید جالب باشد که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، که می گوید در مبارزات انتخاباتی باراک اوبا، رئیس جمهوری آمریکا با ستاد انتخاباتی او همکاری کرده، از شعار تغییر استفاده نکرده است. 

ستاد انتخاباتی سرور احمدزی می گوید او برای این که شعار تغییر آقای اوباما در سراسر جهان، از جمله افغانستان تحقق یابد، با ستاد انتخاباتی او همکاری کرد.

"تغییر" شعار اصلی آقای اوباما در مبارزات انتخاباتی ۲۰۰۸ آمریکا بود. آقای اوباما تغییر در سیاست های جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در زمینه های گوناگون، از جمله مبارزه با تروریسم را هدف خود قرار داده بود.

شعار آقای اوباما به سرعت در جهان پخش شد و بعد در انتخابات ایران هم یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور از آن استفاده کرد.

در افغانستان نامزدهایی که شعار تغییر می دهند می گویند حکومت و نظام کنونی نتوانسته در زمینه های گوناگون، از جمله تامین امنیت، بازسازی، مبارزه با فساد و مشارکت گسترده مردم موفق شود. این گروه از نامزدها هم تغییر در سیاست ها و هم تغییر در اساس نظام را راه حل مشکلات کنونی می دانند.

اما مخالفان آنها شعار تغییر را تقلیدی از شعار آقای اوباما می دانند. منتقدان شعار تغییر هر نوع تغییر در شکل نظام سیاسی کشور را به زیان افغانستان می دانند و بهبود اوضاع کشور را وابسته به برنامه ریزی درست در زمینه های گوناگون می دانند.

نظرات 2 + ارسال نظر

خوش شدم از ویب زیبا یت و از مطالب نوشته هایت
میخواهم یک نقطه را خدمت شما به عرض برسانم که کلیمه تغیر یک کلیمه جدید نبوده بلکه قبل از اینها آقای بارک اوباما که این کلیمه را براه انداخته بود که میگفت we need to chinge گفته آقای اوباما واقعت بود که در سیاست آمریکا حالا بازی میکند اما آقای داکتر عبدالله میخواهد چرا تغیر بدهد میخواهد که فضای افغانستان را تغیر بدهد با همکاران که در اطرافش است که هنوز خون ملت از دامن شان پاک نشده دوباره میخوهد آن صحنه گذشته را روی صحنه بیارد
اصلا ً حدف اینجاست که آقای عبد الله میخواهد ولی کسانیکه همرا ه او است نمیخواهد که یک تغیرات کلی در سیا ست افغانستان بیا ید و افغانستان بهتر شود

گفتگوی ویژه ملک فیصل منزجر با چینگ بیری خانم سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان

بیا بخوان وبشنو مصاحبه و گفتگوی دوستانه و سیاسی هردو
کتبی و صوتی میتوانید دانلود کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد