مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

مطالب گوناگون و یاد داشت های احمد بلال

زمانی بود که یک موضوع را در موتور های جستجوگر جستجو میکردم اما نمی یافتم. به همین خاطر خواستم یک ویبلاک پر محتوا و خوب بنویسم

روانشناسی تجربی

استعمال اصطلاح (روانشناسی تجربی) کاملاً بجا و مناسب نیست، چرا که در ساحات اختصاصی دیگر روانشناسان نیز دست به تجربه میزنند. اما این مقوله معمولاً شامل روانشناسانی است که روش های آزمایشی را به کار میگیرد. تا نحوۀ عکس العمل به محرکهای حسی، ادراک جهان خارج ، یادگیری و به خاطر سپردن ، پاسخدهی هیجانی و بر انگیختگی به عمل ( تحت تاثیر عواملی مانند گرسنگی و شوق موفقیت) را در آدمی مطالعه کنند. روانشناسان تجربی بر حیوانات تجاربی را انجام داده ، سعی می ورزند تا رفتار حیوانات را به رفتار انسانها ارتباط دهند و گاهی هم حیوانها را به منظور مقایسه رفتار انواع جانداران مورد مطالعه قرار میدهند. (روانشناسی تطبیقی)

یکی از حوزه های پژوهشی که ارتباط نزدیکی با روانشناسی آزمایشی و بیولوژیکی دارد، روانشناسی فزیولوژیکی است. روانشناسان فزیولوژیکی سعی دارد، روابطی بین عملیه های بیولوژیکی و رفتار را کشف کنند. مثلاً هورمونهای جنسی چگونه بر رفتار اثر میگذارند؟ ادویه جات چه تاثیری بالای شخصیت و حافظه دارد و غیره.

گروه تولید در تلویزیون

گروه تولید

·       مدیر تولید. سرپرست کل گروه تولید . کنترل کننده و هماهنگ  کنندۀ گروه؛ مسئول تنظیم بودجه ، و سازماندهی گروه؛ مدیریت  اداری و سیاستگذار برنامۀ تولید و غیره.

·       تهیه کننده. سازمان دهنده و سرپرست برنامۀ تولیدی مشخص از لحظۀ ارائۀ اندیشه تا پخش.

·       کارگردان . (اهداف – م) برنامه را تفسیر کرده، تولید را به جلوی دوربین می برد، عملیات را هدایت و هماهنگ می کند.

·       دستیار کارگردان. دستیار تولید برنامه. از سوی کارگردان مامور راهنمایی و هدایت گروه تولید است ( مثل دادن علایم ، برنامه ریزی تولید ، آماده سازی هر برداشت به شکلی که کارگردان می خواهد و ...)

·       دستیار تهیه کننده (در ارتباط با متن). کل اجرا و ضبط را از نظر زمان و موارد مغایر با متن ( تصویب شده – م ) ، کنترل کرده، مسایل و مشکلات را خاطر نشان می سازد. نکات مهم را هم یاد آوری میکند.

·       مدیر تدارکات. تهیه کننده و کارگردان را در زمینۀ هزینه ها و بودجه (تهیۀ تمامی نیازهای ساخت برنامه، براساس بودجه ای که در اختیار دارد – م) کمک می کند.

·       مدیر صحنه (بازوی اجرایی  کارگردان در صحنه – م) . هدایت کنندۀ بازیگران و مجریان بر اساس دستوراتی که از کارگردان دریافت می دارد. ارائه راهنماییهای لازم به کلیۀ کسانی که در سازمان درون استودیو همکاری دارند . به وسیلۀ دستیاران خود، تمامی کار های مربوط به صحنه را هدایت می کند.

·       نویسندۀ تصویرنامه (نویسنده). متن برنامه را تهیه می نماید.

·       پژوهشگر. تحقیقات مربوط به موضوع را انجام می دهد.

·       تنظیم کنندۀ تصویر نامه و گفتار مربوط به آن. شکل نوشته را بررسی و تنظیم می کند (برخی مواقع گفتار بازیگران را نیز او می نویسد- م)

·       افرادی که مقابل دوربین قرار می گیرند عبارتند از: بازیگران ، مجریان ، هنرمندان، نوازنده گان، خوانندگان، اجراکنند گان حرکات موزون ، گویندگان، مصاحبه گران، مصاحبه شوندگان، گردانندگان صحنه، گویندگان اخبار، گزارشگران، مهمانان برنامه و تماشاگران.

·       مدیر فنی، ناظر فنی استودیو ، هماهنگ کنندۀ فنی ، مدیر مهندسی ، مسئول فنی. این شخص وسایل و ابزار فنی را سازماندهی ، سرپرستی و همآهنگ می کند.

·       گروه متصدیان دوربین، تحت سرپرستی متصدی ارشد دوربین.

·       متصدیان دوربین؛ با دوربینهای ویدئو، تصویر برداری می کنند.

·       دستیار متصدی دوربین. مسئولان حرکت جرثقیلها برای حرکت دادن پایۀ دوربین. کارگران استودیوکه جرثقیلها را حرکت می دهند ، کابلهای رابط مخصوص دوربینها را نیز هدایت می کنند.

·       کارگردان فنی. با وسایل تصویری تولید ویدئو ، کار تغییر نماها ( با بهره گیری از قابلیتهای میز اتاق فرمان تصویر استدیو-م) ، تلفیق تصاویر و جایگزین شدن تصویری به جای تصویر دیگر و انتخاب تمهیدات و جلوه های تصویری تلویزیون را انجام می دهد.

·       مدیر نورپردازی یا طراح نور. عمل طراحی، تنظیم و کنترول نور در صحنۀ تلویزیونی را به عهده دارد.

·       دستیار طراح نور. طراح نور را همراهی می نماید و در تنظیم و کنترول نور، او را کمک می کند.

·       برقکار یا مسئول برق. تحت سرپرستی دستیار اول تصویر بردار وسایل نورپردازی را نگهداری و مرتب می کند. ترفند ها و جلوه های نوری به وسیلۀ او شکل می گیرد.

·       مسئول کنترول تصاویر. برای دستیابی به بهترین کیفیت تصویر برداری و تطبیق رنگ نور منابع با همدیگر ، تصاویر را تنظیم و کنترل می کند.

·       صدا بردار ، مهندس صدا برداری ، ناظر صدا برداری ، صدا گذار و تلفیق کنندۀ باند های صدا. کیفیت و کمیت فنی وهنری صدای برنامه را کنترول می کند و به وسیلۀ گروه صدا برداری همراهی میشود.

·       مسئول بوم. بوم صدا یا بازوی دستی میکروفن را حرکت میدهد. میکروفنها را برای دریافت صدای بهتر (طبق نظر صدا بردار- م) مستقر می کند.

·       دستیار صدا بردار . مسئول مرتب کردن و نگهداری وسایل صداست . ( از قبیل : میکروفنها، نوارها، دستگاههای ضبط صدا ، سی دی ها و غیره).

·       مسئول طراحی و نوشتن حروف ، خطوط وعنوانبندی هنری برنامه. مسئول دستگاه مولد علایم و حروف ؛ هنرمندی که تصاویر جلوه های ویژۀ ویدئویی را با استفاده از امکانات الکترونیک دستگاههای ویدئو خلق میکند.

·       طراح جلوه های ویژۀ ویدئویی. تصاویر جلوه های ویژۀ ویدئویی را با استفاده از امکانات الکترونیک دستگاههای ویدئو خلق می کند.

·       طراح صحنه. طراحی صحنه (و وسایل – م) را انجام می دهد.

·       رسام طرحهای صحنه. طراح صحنه را در تهیه طرحهای صحنه و مقاطع وسایل و دکور کمک و همراهی می کند.

·       سازندگان دکور. نجارها، نقاشها و غیره ، که دکور صحنه را بر اساس خواست طراح آماده می سازند.

·       مسئول وسایل صحنه . تزیینات و وسایل مورد نیاز صحنه و دکور را اجاره یا خریداری می کند، یا تقاضای ساخت آنها را می دهد.

·       تدوین کنندگان دکور. ( با همراهی و همکاری گروه صحنه و دکور ) دکور را تدوین و بر پا می دارند.

·       متصدی وسایل صحنه. (با همراهی و همکاری گروه صحنه و دکور) وسایل صحنه، اثاثیه ، پرده های نقاشی شده را آماده و در جای خود نصب می کند.

·       مسئول تزیین دکور صحنه ( هنرمند صحنه پردازی که بیشتر نقاش یا گرافیست است تا طراح –م). زیبا سازی دکور را انجام می دهد ( مثل طراحی ، نقاشی یا زیبا سازی کف صحنه). او زیر نظر طراح دکور و صحنه کار می کند.

·       گروه صحنه . در طول پخش یا ضبط برنامه برای حرکت دادن دکور یا وسایل صحنه تلاش می کنند. معمولاً کارکنان صحنه ، دستیاران صحنه، کارگران صحنه و یا تعویض کنندگان قسمتهای متحرک صحنه خوانده می شوند.

·       طراح چهره پردازی. برای برنامه های بزرگ طرح چهره پردازی را ارائه می کند.

·       چهره پردازی (دستیاران طراح). بازیگران و مجریان را گریم ، آرایش یا چهره پردازی می کنند.

·       آریشگران. مسئولان آرایش موی بازیگران زن و مرد ، مجریان، گویندگان و ...

·       طراح لباس. در تولید برنامه های بزرگ، طراح لباس، لباسهای بازیگران و مجریان و شرکت کنندگان در برنامه را، یا دستور دوخت می دهد یا از انبار لباس انتخاب می نماید.

·       مسئول جامه داری. لباسهای بازیگران و مجریان برنامه را تنظیم و مرتب می کند.

·       دستیار جامه دار. افراد را در پوشیدن و در آوردن لباسهای مخصوص صحنه یاری می دهد.

·       طراح جلوه های ویژه. جلوه های ویژۀ فنی را، مثل بارش باران و برف ، آتش سوزی، انفجار ها وغیره، طراحی و اجرا می کند.

·       مسئول ضبط نوار ویدئویی. مسئول ضبط تصاویر و صدا ها روی نوار مقناطیسی ویدئو به وسیله دستگاههای ویژۀ آن است.

·       مسئول تدوین نوار ویدئو . برای دستیابی به کیفیت برتر، متصدی تدوین، تصاویر و صدا های ضبط شده در روی نوار اصلی را انتخاب ، تنظیم و به شکل تدوین تصاویر اصلی و تدوین تصاویر کپی شده روی نوار دیگری ضبط می کند.

·       متصدی دستگاه تله سینما. با دستگاهی کار می کند که تصویر و صدای فیلمهای مختلف را قابل ضبط روی نوار مقناطیسی ویدئو می سازد.

·       کار های پس تولید. تدوین نهایی. تلفیق و ضبط منابع صوتی و تصویری روی نوار اصلی ویدئو ( احتمالاً افزودن موسیقی، تمهیدات و جلوه های ویژه تلویزیونی، عنوانبندی ، صدا گذاری و ...) ، تکمیل عملیات ضبط تصویر و صدا روی نوار ویدئو به وسیله کارشناسان یاد شده در بالا.

نقش کارگردان در تلویزیون

نقش کارگردان

حرفۀ کارگردانی در تولید برنامه های مختلف و در سازمانهای تلویزیونی مختلف متفاوت است. کارگردان اغلب در مورد تمام جنبه های برنامه، از آغاز تا پایان، کاملاً مسئول است. در برنامه هایی هم وظیفۀ کارگردان خلق و ارائۀ موضوع برنامه است؛ در حالی که تهیه کننده با سازماندهی تولید و کارهای اداری و مالی و برنامه درگیر است.

ادامه مطلب ...

چرا بیکاری وجود دارد ؟

چرا بیکاری  وجود دارد ؟ 

  قسمیکه اندازه گیری بیکاری  وبعضی تفسیر ارقام واعداد مربوط به بیکاری  را اشاره کردیم ، حال دلایل وجود بیکاری  راتحت مطالعه قرار می دهیم . دربیشتر بازارها ،قیمت ها انقدر تعدیل می شود تابرابر ی بین عرضه وتقاضا رابرقرار کنند . دلایل  وجود بیکاری  متفاوت است که می توان به تعداد ازآنها اشاره کرد. این عوامل بناً به نظر برخی اقتصاد دانان ،عبارتند از قانون کار ،قانون حد اقل دستمزد کار،جستجوی کار ،اتحادیه های کار گری می باشد .

 قانون کار : بنابر نظر اقتصاد دانان نیروی کار ،قانون کاریکی ازعوامل ایجاد بیکاری  است . به اعتقاد این افراد قانون کاربطور یکطرفه وبدون توجه به وضعیت اقتصادی بنفع کارگران وضع شده است .

ادامه مطلب ...

SMS های جالب

 اس ام اس های جالب

1-     من آهنگ غریب روزگارم. غم در انتهای سینه دارم... تمام هستم یک قلب پاک است... که آن را زیرپایت می گذارم.

2-     در کنار ساحلت من قایقی بشکسته ام ... تو همان ساحل عشقی که با تو دل بستم...

3-     اگر باغ نگاهم پر ز خار است، گلم تاراج دست روزگارست، به چشمانت قسم با بودن تو، زمستانی ترین روز بهار است.

4-     هیچ کس اشکی بر ما نریخت، هر که با ما بود از ما گریخت. چند روزی هست حالم دید نیست. حال من از این و آن پرسید نیست.

5-     عشق آن نیست که کنارش باشی عشق آنست که به یادش باشی.

6-     درون قلب من نقش تو پیداست، سیمایت چون گل خوش رنگ و زیباست. مشو غمگین اگر از هم جداییم، که بی مهری همیشه کار دنیاست.

7-     رفتنت آغاز ویرانست حرفش را نزن.

8-     اگر روزگار بی رحم است، تو مهربان باش!

اگر آفتاب می سوزاند، تو سایه بان باش!

حالا که سرماکمین کرده، کنار باغچه برای گلهای نیمه جان باغ، باغبان باش!

9-     عاشقی را شرط اول ناله و فریاد نیست ، تا کسی از جان شرین نگذرد فرهاد نیست

عاشقی مقدور هر عیش نیست، غم کشیدن صنعت نقاش نیست

10- من همه گل ها را فرش راهت می کنم ، من جهانی را فدای یک نگاهت می کنم

روش های تجزیه و تحلیل در اقتصاد

   از مفهوم ، موضوع و مشخصات اساسی اقتصاد معلوم میشود که این رشته دارای اصول مسلمی است که به کمک آنها ، به عنوان یک علم مستقل و در عین حال وابسته تلقی میشود . این علم برای خود دارای دیدی از جهان و انسان و روش های تجزیه و تحلیل و عمل است . این روش ها ، بترتیب : روش قیاس و استقراء ، روش میکرو و ماکرو ، روش الگوها ، هستند .

الف – روش قیاس و استقراء :

      قیاس (Deduction) یک روش تحقیق و تحلیل استدلالی است که هدف آن استنتاج قواعد حاکم بر موارد جزئی و خاص از قوانین و قواعد کُلی و عام است .

 

باقی مطلب را در ادامه مطلب بخوانید!!  

ادامه مطلب ...

نارضایتی افراد بعد از عمل جراحی زیبایی

سی در صد افرادی که جراحی زیبایی انجام میدهند پس از عمل ، شکایت می کنند. علت شکایت افراد از جراحی های زیبایی به ویژه جراحی زیبایی بینی تفاوت نتیجه جراحی با تصویری است که پزشک پیش از عمل به بیمار نشان می دهد.

یکتن از داکتران مربوطه در مورد میگوید: افراد متقاضی جراحی بینی بهتر است پیش از انجام عمل جراحی با روانشناسان نیز مشورت کنند، او افزود: حدود هفتاد درصد متقاضیان جراحی های زیبایی در صورت مراجعه به روانشناس از انجام این جراحی منصرف می شوند. او افزود: متناسب نبودن ظاهر بینی، تنگ شدن راههای تنفسی و بروز تنگی نفس هنگام خواب، سردردهای مکرر به علت تحریک عصب و ایجاد سایه های زیر چشم از عوارض طبی این گونه جراحی هاست.

مردم و دیموکراسی و آگاهی سیاسی(برگرفته از مجله دیموکراسی و مردم)

آگاهی سیاسی

اگر دیموکراسی حکومت مردم، توسط مردم و برای مردم است. پس مردم چگونه شامل پروسۀ سیاسی می شوند؟ یعنی مردم چگونه شامل فعالیت های سیاسی شده و از طریق این فعالیت ها حکومت را انتخاب کرده و فعالیت های حکومت را انتخاب کرده و فعالیت های حکومت را به نفع خود اداره نموده و بر تصامیم و امور حکومت نظارت می کنند؟

مردمی دیموکراسی را خلق می کنند که اولاً از آگاهی لازم سیاسی برخوردار باشند، و ثانیاً در برابر سرنوشت سیاسی خویش احساس مسئولیت کنند؛ یعنی دیموکراسی روی آگاهی و مسوولیت پذیری سیاسی مردم استوار است.

 

ادامه مطلب ...

ویژگی های ویراستاران خوب

ویژگیهای ویراستاران خوب[1]

اگر تصور می کنید که با خواندن چند کتاب یا گذراندن یک دروه آموزش روزنامه نگاری، و یا هر دو، خواهید توانست خزف را چون لعل بنمایید، سخت در اشتباهید. این شعبده از عهده ویرایش بر نمی آید. در بهترین حالت، تنها خواهید توانست متنی ضعیف را چنان رنگ آمیزی کنید که ظاهری آراسته پیدا کند. شما باید قبل از نشستن پشت میز خبر، این اختلاف را کاملاً تمیز دهید.

بیشترین کاری که می توان دربارة متن ضعیف انجام داد حذف و جرح فراز و نشیبهای ناهنجار و آشکار آن است، تا خواننده بتواند با کمترین تلاش آن را به آخر برساند. مناسبترین راه اصلاح هر مطلب زمخت، بازنویسی آن است. ولی فرصت محدود، اغلب مانع این کار می شود، در نتیجه ،فقط می توانید کاری کنید که مطلب برای خواننده قابل فهم باشد و بتواند تمام اجزای آن را به روشنی دریابد. کمتر مطلبی می توان یافت که خواننده از روی اشتیاق به مطالعة دوبارة آن بپردازد. متاسفانه، مطالعة دوباره اغلب به معنی سختی و ناهنجاری مطلب است. و به معنی ناخشنودی خوانندگان.



[1] اثر: مارتین گیبسون ترجمة: محسن تقوی

ادامه مطلب ...

برنامۀ زنده یا ضبط شده

برنامۀ تلویزیونی زنده یا برنامه ای که روی نوار ویدئو ضبط می شود ، تاثیر عمده ای د رفنون تولید دارد. در یک برنامۀ زنده، بینندگان حوادث واقعی را همان طور که اتفاق می افتد تماشا می کنند . احساس آنها این است که از درون چشم دوربین همه چیز را می بینند، و در این حالت با نوعی هیجان ، انتظار و دلهره، حوادث غیر قابل پیش بینی را تجربه می کنند. اضطراب و نا آرامی در موقعیتهای خاص، بویژه در پخش بازیها و مسابقات ورزشی، که نتیجۀ آن مشخص نیست، به موارد قبلی افزوده می شود.

ادامه مطلب ...